پرتاب ماهواره چین برای آزمایش فناوری‌های حذف زباله‌های فضایی

0 81

چین یک ماهواره را برای آزمایش فناوری‌های حذف زباله‌های فضایی از مدار زمین سوار بر ماهواره‌بر لانگ مارچ-۳بی/ای (Long March 3B/E) به فضا پرتاب کرد. این ماموریت روز ۲۴اکتبر (۲آبان) ساعت ۰۱:۲۷ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی ژیچانگ (Xichang) در جنوب غربی چین انجام شد و طی آن ماهواره شیجیان-۲۱ (Shijian-21 به‌اختصار SJ-21) در مدار ژئو قرار گرفت. شرکت علوم و فناوری‌های هوافضای چین (China Aerospace Science and Technology Corporation) حدود یک ساعت پس از عملیات، موفقیت‌آمیز بودن آن را تایید کرد.

از ماهواره شیجیان-۲۱ اطلاعات بسیار کمی منتشر شده است. این ماهواره با‌توجه‌به به این واقعیت که فناوری‌های حذف زباله‌های فضایی دو منظوره بوده و هدف از آن‌ها هر دو کاربرد نظامی و غیرنظامی است، احتمالا در خارج از چین مورد توجه قرار گرفته و کشورهای دیگری جزئیات آن را بررسی خواهند کرد. سری ماهواره‌های شیجیان که اولین آن‌ها در سال ۱۹۷۱ به فضا پرتاب شد، برای آزمایش فناوری‌های ماموریت‌های ماهواره‌ای آینده چین به مدار زمین تزریق می‌شوند.

لانگ‌مارچ-۳بی/ای نسخه پیشرفته لانگ مارچ-۳بی بوده که پس از بازنشسته شدن این ماهواره‌بر، جایگزین آن شده است. لانگ‌مارچ-۳بی/ای با وزنی بالغ بر ۴۵۸ تن، می‌تواند ۱۱.۲ تن محموله را به مدار لئو و ۵.۱ تن محموله را به مدار انتقالی زمین‌ثابت (GTO) حمل کند. ماهواره‌بر مورد بحث دارای طول کلی ۵۶.۳ متر بوده، قطر مراحل اول و دوم آن ۳.۳۵ متر و قطر مرحله سوم آن نیز ۳ متر است.

لانگ مارچ-۳بی یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای است که قابلیت چهار مرحله‌ای شدن را نیز دارد و آکادمی فناوری حامل‌های فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology) آن را ساخته است. ماهواره‌بر مذکور نخستین بار در سال ۱۹۹۶ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۸۰ ماموریت را به‌انجام رسانده که در ۴ مورد آن ناموفق عمل کرده است. لانگ مارچ-۳بی از دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید (Dinitrogen tetroxide) به‌عنوان سوخت بهره می‌برد و هر عملیات پرتاب آن ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار هزینه دربردارد.

در همین رابطه بخوانید:

همکاری ژاپن و راکت لب برای مقابله با زباله‌های فضایی

منبع rocketlaunch spacenews nasaspaceflight wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=60477
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها