بالون استراتوسفری رقیب جدی ماهواره‌های سنجشی

0 825

اولین تصاویر منتشرشده توسط  بالون استراتوسفری شرکت ورلدویو (World View Enterprise) از متولد شدن رقیبی جدی برای تصاویر ماهواره‌ای خبر می‌دهند. این تصاویر که در ماه دسامبر سال 2017 همزمان با کنفرانس “نسل بعدی محققان زیرمداری” در آمریکا منتشر شدند، پتانسیل‌های جالبی را از بالون‌های استراتوسفری به نمایش گذاشتند.

شرکت آمریکایی ورلدویو بر روی سامانه‌ای به نام استراتولایت (Stratollite system) کار می‌کند که طی آن ابزارهای علمی بر روی یک پلتفرم کار گذاشته شده و به کمک یک بالون پرشده با گاز هلیوم به استراتوسفر فرستاده می‌شوند. تصاویر و انواع دیگر داده‌های تهیه‌شده می‌توانند به صورت آنلاین به زمین مخابره شده و یا ذخیره و پس از فرود بالون در اختیار محققان قرار داده شوند.

جین پوینتر (Jane Poynter)، مدیر و یکی از بنیانگذاران ورلدویو می‌گوید: «قابلیت مهم و اساسی استراتولایت این است که می‌تواند روزها، هفته‌ها و یا حتی ماه‌ها بر فراز منطقه مورد نظر ساکن بوده و تصاویری زنده تهیه کند. این قابلیت باعث ایجاد کاربردهای بی‌سابقه و بازاری عالی برای این پلتفرم شود.»

تصاویر پلتفرم استراتولایت در ارتفاع ۶۵ تا ۷۵ هزار پایی و با استفاده از یک حسگر تصویربرداری معمولی تهیه شده‌اند. این تصاویر از مناطق مختلف و با دقت ۵۰سانتیمتر تهیه شده‌اند و طبق اعلام ورلدویو قرار است این دقت در آینده نزدیک به ۱۰تا ۱۵سانتیمتر هم برسد. مسلما دلیل اینکه این شرکت می‌تواند با دوربین‌های معمولی، تصاویری با دقت قابل رقابت با بهترین ماهواره‌های سنجشی تجاری ارائه کند، نزدیکتر بودن بالون‌های استراتوسفری به زمین، نسبت به ماهواره‌ها می‌باشد. برای مثال، ماهواره نسبتا پیشرفته ورلدویو-۳ (WorldView-3) شرکت دیجیتال گلوب (DigitalGlobe) (که هیچ ربطی هم به شرکت ورلدویو ندارد)، در بهترین حالت می‌تواند تصاویری سیاه و سفید با دقت ۳۱سانتیمتر تهیه کند.

طبق گفته پوینتر، یکی از مزایای سامانه استراتولایت این است که می‌تواند برای ثابت نگه داشتن موقعیت خود، از الگوهای وزش باد در ارتفاعات مختلف بهره ببرد. این امر به مشتریان اجازه می‌دهد که مناطق حساسی همچون نیروگاه‌ها یا تاسیسات نظامی را به صورت پیوسته تحت نظر داشته باشند. استراتولایت همچنین می‌تواند با نظارت بر مزارع، مانند تصویر زیر وضعیت محصولات را تحت نظر داشته باشد.

ورلدویو هنوز قیمت دقیق خدمات خود را مشخص نکرده اما پوینتر می‌گوید این قیمت قطعا کمتر از هزینه استفاده از تصاویر ماهواره‌ای یا فرستادن یک پهپاد برای تصویربرداری خواهد بود. این شرکت همچنین قصد دارد با ارسال توریست به استراتوسفر با هزینه تقریبی ۷۵۰۰۰دلار، در این صنعت نیز فعالیت داشته باشد اما در حال حاضر تصاویر سنجشی استراتولایت برای ورلدویو اهمیت بیشتری دارند.

منبع geekwire
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5919
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها