برخورد دو ستاره نوترونی در فضا ۱۰۰ برابر جرم زمین طلا تولید کرد

0 424

دانشمندان دو ستاره نوترونی در فاصله ۱۳۰ میلیون سال نوری از زمین را رصد کردند که در فضا با یکدیگر برخورد کرده و موجب تشکیل مقدار زیادی فلزهای گرانبها شدند. این برخورد با ترکیب دو ستاره نوترونی و تشکیل یک سیاه‌چاله همراه بوده که همراه آن، مقدار زیادی طلا، نقره، پلاتینیوم، اورانیوم و ید در فضا پراکنده شده است.

همچنین بر اساس تخمین دانشمندان، مقدار فلز‌های گرانبهای حاصل از رویداد مذکور شامل ۵۰ برابر جرم زمین نقره، ۱۰۰ برابر جرم زمین طلا و ۵۰۰ برابر جرم زمین پلاتینیوم بوده که ارزش طلای پراکنده‌شده به‌تنهایی برابر ۱۰۰ اُکتیلیون دلار (۱ با ۲۹ صفر در مقابلش) بوده است.

به‌گفته برایان متزگر (Brian Metzger)، اخترفیزیکدان دانشگاه کلمبیا (Columbia University) آمریکا، علت شکل‌گیری عناصر سنگین، فرآیندی تحت عنوان ار-پراسس (r-process) است که طی آن نوترون‌های پرشتاب و بسیار داغ دو ستاره در برخورد با یکدیگر، اتم‌های فوق سنگینی را شکل می‌دهند. سپس این اتم‌ها به‌دلیل ناپایداری، تقریبا بلافاصله از هم پاشیده می‌شوند و عناصری مانند طلا و پلاتینیوم به‌وجود می آورند.

برخورد مورد بحث که در کهکشان NGC-4993 رخ داد، توسط ۴ هزار نفر از منجمان سطح دنیا رصد شد و داده‌های به‌دست‌آمده توانست روند شکل‌گیری عناصر سنگین را به‌صورت شفاف‌تری نشان دهد. ستاره‌های نوترونی اجرام به‌جامانده از انفجار ستاره‌های بزرگ هستند که جرم بسیار بالایی دارند؛ طوری‌که به‌عنوان مثال یک قاشق غذاخوری از مواد آن‌ها، میلیاردها تن جرم خواهد داشت.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=58189
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها