اخترشناسان اولین سیاره فراخورشیدی بدون ابر و شبیه به مشتری را کشف کردند

0 38

اخترشناسان مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین (Center for Astrophysics Harvard-Smithsonian) آمریکا موفق به شناسایی اولین سیاره فراخورشیدی شبیه به مشتری شدند که فاقد ابر یا مه در اتمسفر قابل مشاهده خود است. این سیاره گازی غول‌پیکر به‌نام WASP-62b که جرمش نصف سیاره مشتری منظومه شمسی است، در فاصله ۵۷۵ سال نوری از زمین قرار دارد. همچنین درحالی‌که هر بار چرخش سیاره مشتری اطراف خورشید تقریبا ۱۲ سال طول می‌کشد، WASP-62b تنها در چهار روز و نیم دور ستاره خود می‌چرخد که این نزدیکی به ستاره باعث می‌شود سیاره مذکور دمای بسیار بالایی داشته و از آن با نام مشتری داغ نیز یاد شود.

مونازا آلام (Munazza Alam)، نویسنده اصلی این پژوهش، و همکارانش برای ثبت داده‌ها و مشاهدات خود از WASP-62b به‌سراغ تلسکوپ فضایی هابل رفتند و به‌طور خاص روی سه بار حرکت این سیاره از مقابل ستاره میزبانش تمرکز کردند. آن‌ها درنتیجه مشاهدات خود نور مرئی را دیدند که می‌تواند منجر به شناسایی سدیم و پتاسیم در اتمسفر سیاره شود.

بنابراین دانشمندان دریافتند باوجوداینکه مدرکی از وجود پتاسیم در اتمسفر این سیاره وجود ندارد، اما وجود سدیم کاملا مشخص است و این تیم توانست خطوط جذب کامل سدیم را در داده‌های خود مشاهده کند. گفتنی است وجود ابر یا مه در اتمسفر سیاره می‌تواند حضور کامل سدیم را پنهان کند.

به‌گفته اخترشناسان با بررسی سیاره‌های فراخورشیدی بدون ابر که کمتر از ۷ درصد سیاره‌های فراخورشیدی را تشکیل می‌دهند، می‌توان به درک بهتری درباره نحوه شکل‌گیری آن‌ها دست پیدا کرد؛ زیرا عدم وجود ابر در اتمسفر مطالعه ترکیبات شیمیایی سیاره‌ها را ساده‌تر می‌کند و درنهایت منجر به شناسایی مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها می‌شود.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=56646
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها