ادامه همکاری فضایی عربستان و روسیه در هاله ابهام

0 1,913

امیرحسین مجیدیان: نشریه ی منطقه‌ای “گالف نیوز” (Gulf News)طی گزارشی در تاریخ 23 دسامبر 2016 (اوایل آذر ماه سال جاری)  از همکاری فضایی بین دو کشور عربستان سعودی و روسیه پرده برداشت که در آن به ویژه به توافقی که در سال  2015 بین ریاض و مسکو برای ساخت ایستگاه فضایی منعقد شده بود، اشاره میکرد. 
گالف نیوز  در این گزارش بیان کرد که برنامه ی فضایی عربستان با وجود فشار های مالی در حال جریان است. فشارهایی که بخاطر اتخاذ اصلاحات اقتصادی گسترده ی عربستان و ریاضت مالی به این کشور وارد شده است.در حالی که یک برنامه فضایی منسجم و هدفمند میتواند نقش حیاتی و مهمی را در رونق بخشیدن به چرخه‌ی اقتصادی عربستان که از اقتصادی تک محوره و وابسته به نفت رنج می‌برد، ایفا کند. ضمن آنکه بنا به نظر برخی کارشناسان حکومت عربستان توسعه بخش های صنعتی با تکنولوژی بالا را تقریبا  نادیده گرفته است.
براساس گزارش گالف نیوز؛ عربستان دارای ثروت مالی بسیار قابل توجهی برای جلب نظر سازمان فضایی روسیه بوده  است، که همین مساله و همچنین نیاز شکوفایی در اقتصادعربستان، توافق سال 2015 را محقق ساخته است. هر چند جزییات بسیار کمی از این توافق به بیرون منتشر شده است.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که توافق همکاری فضایی عربستان و روسیه دقیقا در زمانی حاصل شده است که در همان زمان روسیه به طور جدی به دنبال همکاری های گسترده ی فضایی با ایران بوده است. علاوه بر این عربستان سعودی به علت حمایت پوتین از دولت اسد در سوریه، خود را در تقابل نظامی با روسیه می بیند و در این زمینه تهران و مسکو همراه هستند. با وجود این مسائل و  با توجه به منافع استراتژیک دو طرف، پرسشی که در مقابل ریاض و مسکو مطرح میشود این است که توافق فضایی بین عربستان و روسیه تا چه حدی خدشه دار میشود.

پاسخ عربستان به این معمای ژئوپلوتیکی خیلی ساده و مستقیم بنظر می رسد، به طوری که این کشور می تواند برنامه ی فضایی خود را طی توافقاتی با دیگر کشور ها از جمله آمریکا، چین و حتی بلاروس، ادامه دهد.در سوی دیگر، امکان دارد که روسیه برای نشان دادن حسن نیت خود به عربستان، در روابط دیرینه و قدیمی فضایی اش با ایران تجدید نظر کرده و حجم آنها را کاهش دهد.البته شاید این کاهش حجم از روابط، به عقد قرارداد فضایی بین روسیه و مصر برای ساخت یک ماهواره تصویربرداری با وضوح بالا ، کمک قابل ملاحظه ای کند. ضمن آنکه ایران نیز به تازگی اعلام کرده است ساخت یک ماهواره سنجشی با همکاری روسیه را نهایی کرده است.

 

منبع spacewatchme
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=551
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها