شرکت آمریکایی از طرح خود برای چاپ سه‌بعدی ماهواره‌بر پرده‌برداری کرد+ فیلم

0 774

هر چند در حال حاضر یک چاپگر سه‌بعدی نمی‌تواند بدون دخالت انسان تمامی قطعات یک ماهواره‌بر را تولید کند اما مسئولان شرکت آمریکایی رلاتیویتی (Relativity Space) برای تحقق این امر تلاش می‌کنند. این شرکت که تاکنون فعالیت‌های خود را در سکوت خبری دنبال می‌کرد، بلاخره با راه‌اندازی وبسایتش از فناوری‌های خود رونمایی کرد.

شرکت رلاتیویتی که توسط دو تن از کارمندان سابق بلو اوریجین (Blue Origin) به نام‌های تیم الیس (Tim Ellis) و جردن نون (Jordan Noone) تاسیس شده، قصد دارد با تغییر روند تولید، هزینه ساخت و پرتاب ماهواره‌برها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. راکت‌های این شرکت که به طور کامل از طریق چاپ سه‌بعدی تولید می‌شوند قرار است تنها 1000 قطعه داشته باشند، در حالی که راکت‌های مرسوم بیش از 100 هزار قطعه دارند. برای رسیدن به این هدف، این شرکت که 14 کارمند بیشتر ندارد، چاپگر سه‌بعدی غول‌پیکری به نام استارگیت (Stargate) ساخته است. استارگیت با فلز مذابی کار می‌کند که به وسیله لیزر گرم شده است.

رلاتیویتی تاکنون از این چاپگر برای ساخت موتور راکت Aeon 1 خود و یک تانکر سوخت 4.3 متری استفاده کرده است. Aeon 1 هم‌اکنون در یکی از مراکز ناسا، مراحل تست را طی می‌کند. اما هدف شرکت این است که به صورت کاملا خودکفا، طی یک یا دو ماه راکت 27 متری تران (Terran) را تولید کند.

موسسان شرکت رلاتیویتی می‌گویند که انتظار دارند نخستین پرواز در سال 2021 با نسخه‌ای از راکت تران که قادر باشد 900 کیلوگرم محموله را در مدار قرار دهد، انجام گیرد. قیمت پیش‌بینی شده برای این پرتاب 10 میلیون دلار است که در مقایسه با مبلغ 62 میلیون دلاری هر پرتاب راکت‌های فالکون، یک رقم انقلابی محسوب می‌گردد.

رلاتیویتی که تاکنون 10 میلیون دلار سرمایه را از بخش خصوصی جذب کرده برای چاپگر سه‌بعدی خود رویاهای بزرگی در سر دارد، برای مثال این شرکت امید دارد که روزی بتواند در خارج از زمین با استفاده از استارگیت به تولید راکت بپردازد. چنانکه در وبسایت رلاتیویتی اعلام شده، تولید راکت در مریخ یکی از اهداف بلندمدت این شرکت می‌باشد.

امروزه اغلب شرکت‌های تولیدکننده راکت در روند تولید خود از چاپ سه‌بعدی استفاده می‌کنند. برای مثال شرکت معروف راکت لب (Rocket Lab) با استفاده از قطعات چاپ سه‌بعدی در راکت الکترون، قیمت هر پرتاب آن را به 5 میلیون دلار رسانده است. در نهایت باید دید که در بازار شلوغ ساخت راکت و ماهواره‌بر، پیروزی نهایی از آن شرکت‌هاییست که با روش‌های مختلف، هزینه توسعه راکت‌های بازگشت‌ناپذیر را کاهش می‌دهند یا شرکت‌هایی که با ساخت راکت‌بازگشت‌پذیر، عمر مفید هر راکت را افزایش می‌دهند.

در ویدیو زیر می‌توانید اطلاعات مناسبی در مورد شرکت رلاتیویتی و فناوری‌اش کسب کنید:

منبع geekwire
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5124
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها