دو میلیون نام زمینی به مریخ می‌روند

0 568

زمانی که فرودگر این‌سایت (InSight) ناسا در نوامبر سال ۲۰۱۸ روی سطح سیاره مریخ فرود بیاید، محموله‌ای عجیب و متفاوت به همراه خواهد داشت.
اگرچه بيشتر مدارگردهای میان‌سیاره‌ای تجهيزات ارتباطاتي با خود حمل مي‌كنند، اين‌سايت به همراه خود ريزتراشه‌اي را به مريخ مي‌برد كه نام دو ميليون و 429 هزار و 807 نفر روي آن نوشته‌شده است،‌نام‌هايي كه در يك كمپين عمومي گردآوری‌شده‌اند.

لابراتوار JPL ناسا مي‌گويد اين دومين دور از گردآوري نام افراد است كه براي ارسال به مريخ اجراشده است و در سال 2015 نيز 826 هزار و 923 نام طي 22 روز از اوت تا سپتامبر گرد‌آوري شدند. اين نام‌ها روي صفحه ريزتراشه سيليكوني 0.8 سانتيمتر مربعي با استفاده از پرتوهاي الكتروني حك خواهند شد، به اين شكل خطوط حاوي نام‌ها باريك‌تر از یک‌هزارم قطر يك تار موي انسان خواهند داشت.

تراشه درنهایت به بالاي بدنه فرودگر كه قرار است در ماه مي 2018 به سمت مريخ پرتاب شود، نصب خواهد شد. اگرچه اين فن حكاكي در اصل براي توليد تجهيزات دقيق نانويي ابداع‌شده بود،‌ اما درنهایت از آن براي حكاكي نام‌ روي تراشه‌ كاوشگر‌هاي ناسا مورداستفاده قرار گرفت.
فرودگر جديد اولين مأموریت ناسا براي بررسي لايه زيرين مريخ خواهد بود، زيرا قرار است با گوش دادن به لرزه‌هاي مريخي بخش‌هاي داخلي‌تر سياره را موردبررسی قرار دهد. اين مریخ لرزه‌ها از ميان سازه‌هاي دروني سياره با سرعت‌هاي متفاوت عبور مي‌كنند و نشانه‌هايي از تركيبات سازنده و ساختارهاي دروني مريخ را در اختيار دانشمندان قرار مي‌دهند. 

منبع همشهری آنلاین
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5041
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها