آغاز ساخت اولین سامانه‌ خدمات‌رسانی به ماهواره‌ها در فضا

0 652

شرکت آمریکایی اوربیتال ای‌تی‌کی (Orbital ATK) که در زمینه‌ فناوری‌های هوافضایی و دفاعی فعال است به تازگی از پیشرفت قابل توجه خود در ساخت یک سامانه‌ تجاری خدمات‌رسانی به ماهواره‌ها در فضا خبر داده است.

فاز مرور طراحی سفینه‌ افزایش «ماموریت-1» با نام اختصاری (MEV-1) اوایل 2017 میلادی انجام گرفته و اکنون در مرحله‌ تولید، حدودا 75 درصد پلتفرم و اجزای محموله به تاسیسات تولید ماهواره‌ی این شرکت در ایالت ویرجینیا منتقل شده است. آزمایشات سامانه‌های این سفینه در بهار سال 2018 انجام خواهد شد و پرتاب آن برای اواسط سال 2018 میلادی برنامه‌ریزی شده است. MEV-1 خدمات افزایش طول عمر ماهواره را از سال 2019 به مشتری اصلی اوربیتال ای‌تی‌کی یعنی «اینتلست» (Intelsat S.A.) می‌دهد.

اوربیتال قصد دارد از طریق یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌اش به نام اسپیس لاجستکیس (Space Logistics LLC)، MEV-1 را وارد بازار تجاری کند. این سفینه بر اساس پلتفرم ژئواستار تی‌ام (GEOStarTM) شرکت اوربیتال طراحی شده و توسط تیم اپراتوری همین شرکت کنترل خواهد شد.

این سفینه از یک سامانه‌ ایمن برای اتصال به ماهواره‌ی مشتری استفاده می‌کند و با انجام عملیات‌هایی همچون تصحیح مدار و کنترل ارتفاع به افزایش طول عمر آن کمک می‌کند. این سفینه طول عمری 15 ساله خواهد داشت و طی این مدت عملیات‌های زیادی انجام خواهد داد.

«تام ویلسون» (Tom Wilson) مدیر اسپیس لاجستیکس می‌گوید: «آغاز مونتاژ MEV-1 به این معنیست که خدمات‌رسانی به ماهواره‌ها در فضا، به زودی تحقق خواهد یافت. این سفینه که اولین در نوع خود خواهد بود، نخستین قدم در زمینه‌ی معرفی فناوریهای پیشرفته توسط شرکت ما در آینده می‌باشد.»

«کن لی» (Ken Lee) نایب رییس بخش سامانه‌های فضایی اینتلست می‌گوید: «استفاده از خدمات MEV-1 باعث می‌شود که انعطاف‌پذیری و پاسخگویی ما به نیازهای بازار بهبود یابد و ناوگان جهانی ماهواره‌هایمان قدرتمندتر شود.»

لازم به ذکر است که MEV-1 قرار است به همراه یک ماهواره‌ دیگر ساخت اوربیتال به نام  Eutelsat 5WB به فضا پرتاب شود.

برنامه‌ی بلند مدت اوربیتال این است که ناوگانی از سفینه‌های خدماتی تاسیس کند که بتوانند اموری از جمله تعمیر، مونتاژ، سوخت‌رسانی و انتقال در فضا را برای ماهواره‌ها انجام دهند. این شرکت علاوه بر تلاش برای ارائه‌ خدمات تجاری افزایش طول عمر ماهواره، همکاری تنگاتنگی را با دولت آمریکا برای توسعه‌ی فناوری‌های کلیدی همچون «سامانه‌های رباتیک پیشرفته» و «سامانه‌های پیشرانش خورشیدی» قدرتمند تشکیل داده است.

منبع spacewatchme
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4769
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها