راکت های ماهواره بر پروتون به موزه می روند

0 681

سازمان فضائی روسیه در نظر دارد تا پایان سال 2020 به استفاده از راکت‌های ماهواره بر پروتون خاتمه داده و راکت های ماهواره بر خانواده آنگارا را جایگزین آن ها کند.
معاون نخست وزیر روسیه روز گذشته ضمن بازدید از تاسیسات فضائی این کشور خبر از تغییر رویکرد در سیاست های ساخت راکت های ماهواره بر داد. دیمیتری روگوزین (Dmitry Rogozin) در حین بازدید از مرکز فضایی خرونیچف (Khrunichev Space Center) اعلام کرد: «روسیه از این پس به جای تولید راکت های ماهواره بر پروتون ام  (Proton-M) به تولید راکت های آنگارا آ 5 (Angara-A5) و آنگارا آ 5 ام (Angara-A5M) خواهد پرداخت.»

وی در ادامه توضیحات خود افزود: «این  مرکز ساخت تاسیسات فضائی از این پس با تمام توان به تکمیل طرح ساخت راکت های ماهواره بر آنگارا پرداخته و راکت های ماهواره بر پروتون در برنامه های بلند مدت ما نقشی ندارند.»

پیش از این رئیس جمهور روسیه اعلام کرده بود پایگاه فضائی ووستوچنی در مناطق دوردست خاوری روسیه تنها از راکت های ماهواره بر آنگارا آ 5 برای ماموریت های خود استفاده خواهد کرد. این تغییر رویکرد در ساختار استفاده از راکت های ماهواره بر و توقف استفاده از راکت های پروتون تا سال 2021 به پایان خواهد رسید.

راکت های فضاپیمای نسل پروتون – ام در واقع مدل به روز رسانی شده و پیشرفته نسل راکت های پروتون ساخته شده در زمان اتحاد جماهیر شوروی هستند که توسط مرکز مطالعات و تولیدات فضائی خرونیچف طراحی و ساخته شده اند . تاکنون صدها ماموریت فضائی با استفاده از راکت فضاپیمای پروتون – ام  در روسیه انجام شده است. لازم به ذکر است که نخستین عملیات فضائی راکت های پروتون – ام در تاریخ 7 آپریل در فصل بهار سال 2001 میلادی انجام شد . البته نخستین راکت فضا پیمای خانواده پروتون در سال 1995 میلادی، آزمایش شده بود.

در حقیقت ایده استفاده از راکت های آنگارا بیش از دو دهه پیش شروع شده و دولت روسیه تاکنون در حدود سه میلیارد دلار برای این پروژه هزینه کرده است.

راکت‌های ماهواره بر آنگارا متعلق به نسل متفاوتی از راکت های ماهواره بر بوده و در طیف وسیعی از راکت های سبک تا فوق سنگین تولید می شوند. سازمان فضائی روسیه در نظر دارد راکت های فضاپیمای آنگارا را به تدریج جایگزین راکت های نسل قدیمی پروتون کرده و ماموریت های جدید خود را با این راکت ها انجام دهد. راکت فضاپیمای آنگارا توسط مرکز پژوهشی و تولیدات فضائی ایالتی خرونیچف طراحی و ساخته شده است . این شرکت همچنین طراح و سازنده راکت های پروتون بوده و تجربیات ارزشمندی در زمینه ساخت و تولید راکت های فضاپیما در اختیار دارد. مسئولان سازمان فضائی روسیه امیدوارند با توجه به توانائی های راکت فضاپیمای جدید آنگارا ، سهم قابل توجهی در انتقال مامواره های سراسر جهان را به مدار زمین به خود اختصاص دهند . راکت های فضاپیمای آنگارا به نسبت راکت های پروتون آلاینده های جوی کمتری تولید کرده و بیشتر در خدمت محیط زیست هستند.

بر اساس اطلاعات فنی منتشر شده در این رابطه، راکت های فضاپیمای ترابری و ماهواره بر آنگارا، نسل جدیدی از فضاپیماهای ساخته شده در روسیه هستند که بر پایه مدل های بین المللی راکت های فضاپیما ساخته شده و سوخت آن ترکیب اکسیژن و نفت سفید oxygen-kerosene است.

منبع سیناپرس
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4167
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها