پرتاب دومین ماهواره ی بولیوی تا 2021

0 621

ایوان زامبرانا  رییس سازمان فضایی بولیوی ABE گفت که این سازمان قصد دارد تا سال 2021 دومین ماهواره ی مخابراتی خود را به فضا پرتاب کند. این ماهواره که Tupac Katari II نام دارد در حدود 200 میلیون دلار هزینه خواهد داشت و نه تنها بولیوی، بلکه تمام منطقه را پوشش خواهد داد. زامبرانا افزود: هم اکنون با کشورهایی چون فرانسه، چین، هند و آمریکا در حال مذاکره هستیم.

ماهواره ی اول این کشور با نام Tupac Katari از زمان پرتابش در دسامبر 2013 تا کنون در حدود 50 میلیون دلار از خدماتی که به اپراتورها ارائه کرده، درآمد داشته است. به گفته ی رییس ABE این ماهواره با وجود آنکه هم اکنون تنها از 70 درصد ظرفیت خود استفاده می کند، امسال 25 میلیون دلار درامد داشته است. این ماهواره ی 5100 کیلوگرمی در مدار ژئو قرار دارد و طول عمری برابر با 15 سال خواهد داشت.

کشور 11 میلیون نفری بولیوی  یکی از کشورهایی است که تصمیم به خرید ماهواره ی مخابراتی برای خود گرفته است. دلیل این تصمیم کم کردن هزینه های گزافیست که تحت قراردادهای مختلف و اغلب بر حسب دلار انجام می شود. بر این اساس این کشور اولین ماهواره ی مخابراتی خود را در سال 2010 از کمپانی Great Wall چین خریداری کرد.  ضمن اینکه تعدادی از مهندسان و دانشمندان این کشور نیز در حال فراگیری علوم فضایی در چین هستند.

علاوه بر دو ماهواره ی مذکور، این کشور در حال مذاکره برای خرید یک ماهواره ی تصویربرداری نیز می باشد. به گفته‌ی کارشناسان در اختیار داشتن ماهواره‌ی سنجش از دور در کشورهای حوزه آمریکای جنوبی یکی از مظاهر غرور ملی به شمار می آید. بولیوی برای خرید این ماهواره بودجه ای 100 میلیون دلاری پیش بینی کرده است و طبق آخرین اخبار منتشر شده کشورهای چین، فرانسه، اسپانیا، روسیه و ایالات متحده برای بدست گرفتن این پروژه ابراز تمایل کرده اند.

در دیداری که در شهریورماه بین وزرای خارجه‌ی دو کشور صورت گرفت،سندهای همکاری فضایی بین دو کشور ایران و بولیوی به امضا رسید. طبق این اسناد دو کشور همکاری های علمی،فنی و آکادمیک خود را در زمینه علوم فضایی گسترش و تجربیات فنی خود را در اختیار یکدیگر قرار می دهند. علاوه بر این ایران و بولیوی قصد دارند به موجب این تفاهم نامه‌ها به تبادل تکنولوژی، تجهیزات و منابع انسانی بپردازند.

منبع Telecompaper
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=361
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها