بلایی که بر سر اتمسفر عطارد و مریخ آمده +فیلم

0 2,495

سیاره عطارد بیش‌ازاندازه داغ است و سیاره مریخ هم میدان مغناطیسی ندارد که از آن در برابر تابش‌های پرانرژی امواج کیهانی و خورشید محافظت کند. عطارد و مریخ، گرانش سطحی اندکی دارند. درنتیجه ذراتی که جو یک سیاره را شکل می‌دهند، به‌راحتی می‌توانند با به دست آوردن انرژی کافی از سطح سیاره فرار کنند. آیا می‌دانید فاصله سیاره عطارد تا خورشید چقدر است؟

در خصوص سیاره مریخ، عامل اصلی که باعث شده است این سیاره جو خود را از دست بدهد، نبود میدان مغناطیسی قدرتمند است. میدان مغناطیسی سیاره که عموماً در اثر حرکت هستهٔ مذاب آهنی سیاره ایجاد می‌شود، ذرات باردار پرانرژی را منحرف می‌کند.

ازآنجاکه مریخ سریع‌تر از زمین سرد شده است، سیارهٔ سرخ سپر مغناطیسی را عملاً ازدست‌داده است و بادهای خورشیدی می‌توانند در طول زمان، جو آن را از سطحش جارو کنند. سیارهٔ عطارد میدان مغناطیسی دارد، اما در اثر گرانش سطحی پایین و دمای بالای آن حفظ جو سیاره، غیرممکن شده است.

دانشمندان ناسا بر اساس تحقیقاتی که به‌تازگی با اطلاعات دریافت شده از فضاپیمای ماون (MAVEN) صورت گرفته یافته‌های جدیدی را درباره علت از بین رفتن اتمسفر مریخ اعلام کردند. به گفتهٔ محققان، جریان باد و طوفان ِ خورشیدی نقش زیادی در از بین رفتن اتمسفر و دریاچه‌های آب این سیاره ایفا کرده است.

این مطالعات شرح می‌دهد که هوای مریخ در ارتفاعات بالای اتمسفر چگونه در جریان کنش متقابل با نور خورشید فرسایش پیدا می‌کند و در فضا پراکنده می‌شود. آن‌ها حساب کرده‌اند که میزان گاز گریخته از اتمسفر چقدر است و اشاره می‌کنند که چرا این میزان ممکن است درگذشته بیشتر بوده باشد. بروس جاکوسکی محقق اصلی کاوشگر ماون گفت که نتایج منتشره متکی بر داده‌هایی است که فقط در ۶ تا ۷ ماه اول این مأموریت جمع‌آوری‌ شده است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=3474
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها