ساخت بزرگترین رادیو تلسکوپ جهان در چین

کار نصب آخرین قطعه از بزرگترین رادیو تلسکوپ جهان را که قرار است از آن در اکتشاف فضا و کمک به یافتن هر گونه نشانه های احتمالی از حیات فرا زمینی بهره برداری شود ، در چین به اتمام رسید . این رادیو تلسکوپ که کارشناسان چینی اندازه آن را به مساحت سی زمین فوتبال اعلام کرده اند ، در منطقه ای کوهستانی در استان گوییژو در جنوب غربی چین بنا شده است. رئیس مرکز ملی رصد نجومی چین وابسته به آکادمی علوم این کشور که مسئولیت ساخت این رادیو تلسکوپ را بر عهده دارد اعلام کرد دانشمندان به زودی عملیات رفع اشکال و آزمایش رادیو تلسکوپ را آغاز خواهند کرد. وی افزود : «‌ این پروژه از ظرفیت لازم برای جستجو اجرام آسمانی به مراتب عجیب تر به منظور درک و شناخت بهتر منشا کائنات و نیز تقویت مطالعات و اکتشافات جهانی با هدف جستجوی حیات فرا زمینی برخوردار است. »به گفته دانشمندان این رادیو تلسکوپ به ارزش یک میلیارد و دویست میلیون یوان (معادل یکصد و هشتاد میلیون دلار) ،‌ هدایت اکتشافات فضایی را طی یک تا دو دهه آینده بر عهده خواهد داشت. پیش بینی می شود این رادیو تلسکوپ که مراحل ساخت آن حدود پنج سال به طول انجامیده است ، در ماه سپتامبر رسما عملیاتی شود.

منبع خبرگزاری صداوسیما