آزمایشگاه سیار مجهز به سامانه‌های ماهواره‌ای برای کمک به مدیریت بحران

انجام آزمایشهای زیستی، تشخیص بیماری‌ها و امدادرسانی اقداماتی هستند که در مواقع بحران بسیار ضروری می‌باشند. چنین اقداماتی نیاز به یک آزمایشگاه بیولوژیک کامل دارند، اما قطعا جابجایی سریع یک آزمایشگاه و حضور آن در مناطق بحران امکان‌پذیر نیست. برای حل این مشکل، پروژه‌ی آزمایشگاه سیار شرایط اضطراری که به اختصار بیلایف (B-LiFE) نامیده می‌شود توسط سازمان فضایی اروپا کلید زده شده است.

رونالد گوبل (Ronald Gueubel) مدیر پروژه بیلایف در نمایشگاه هوافضای پاریس ۲۰۱۷ (لبورژه) طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری فضایی ایران، اسپاش، اهداف این پروژه را تشریح کرد و گفت: «بیلایف در واقع یک آزمایشگاه بیولوژیک سیار است که علاوه بر تجهیزات نمونه‌برداری و آزمایشی لازم برای تشخیص تهدیدات بیولوژیک در محیط فعالیت خود، برای بالا بردن کیفیت خدمات، از تکنولوژیهای فضایی در آن استفاده شده است.» به گفته وی، این تکنولوژیها شامل سامانه مخابرات ماهواره‌ای سبک، کم‌حجم و مقاوم در برابر شرایط بحرانی می‌شود که برای ارسال اطلاعات به سهامداران و سازمانهای استفاده کننده از آنها و همچنین ارتباط با آزمایشگاه اصلی که فرسنگ‌ها دورتر در مکانی ثابت قرار گرفته و تجهیزات بسیار کامل‌تری دارد، استفاده می‌شود.

همچنین در این آزمایشگاه از سامانه ناوبری ماهواره‌ای برای تهیه‌ی اطلاعات مکانی و سامانه نظارت بر زمین به منظور انتخاب محل قرارگیری آزمایشگاه به طوری که بر منطقه‌ی بحران اشراف کامل داشته باشد، استفاده می‌شود که در نوع خود کم‌نظیر است.

گوبل توضیح داد که این آزمایشگاه برای اولین بار در سالهای 2014 تا 2015 در گینه برای مبارزه با فراگیر شدن بیماری ابولا استفاده شد و این تجربه با موفقیت همراه بود. در فاز دوم آزمایش این پروژه، آزمایشگاه بیلایف در قالب برنامه‌ی MODEX در سوئد استفاده خواهد شد. این آزمایشگاه در ماه‌های آینده ظرفیتهای بیولوژیکی و پزشکی را به همراه سرویسهای ماهواره‌ای خود به کشور سوئد خواهد برد.

استفاده‌کنندگان اصلی خدمات بیلایف، محققانی هستند که در این آزمایشگاه به فعالیت می‌پردازند و از خدمات ارزش‌افزوده‌ی فضایی در عملیاتهای خود استفاده می‌کنند. این خدمات همچنین می‌توانند در اختیار مشتریان و سهامداران احتمالی همچون دولتها، وزارتهای بهداشت یا دفاع و موسسه‌های مدیریت بحران قرار بگیرند. از سهامداران فعلی این پروژه می‌توان به سازمان جهانی سلامت (WHO) و سازمان اکو (ECHO) اشاره کرد. علاوه بر موارد گفته شده، خدمات بیلایف می‌تواند در اختیار شرکتهای داروسازی، تولیدکننده‌های غذا و شرکتهای دیگری که نیاز دارند برای ارائه‌ی خدمات خود در مناطق آسیب‌دیده از ظرفیتهای تشخیص در محل این آزمایشگاه استفاده کنند.

آزمایشگاه بیلایف که بخشی از برنامه‌ی تحقیقات پیشرفته‌ی سیستم‌های مخابراتی (ARTES) می‌باشد، با استفاده‌ی عملیاتی از تکنولوژیهای
فضایی توانسته به موفقیت‌های قابل توجهی در زمینه‌ی مدیریت بحران برسد و
گام بزرگی را در جهت نزدیک کردن صنعت فضا به زندگی انسان برداشته است.
ARTES برنامه‌ایست که برای پیشتیبانی از توسعه‌ی ماهواره‌های مخابراتی و کاربردهای آنها توسط سازمان فضایی اروپا
(ESA) اجرا شده است. ESA علاوه بر تهیه‌ی بودجه‌ی خدمات مربوط به این برنامه و کسب و کارهای مربوطه، پیشتیبانی فنی آن را نیز بر عهده دارد.

آزمایشگاه سیار بیلایف قابلیت پیاده‌سازی سریع در هرجای دنیا را دارد و با توجه به اهداف صلح‌آمیز آن و اظهار علاقمندی مسئولین پروژه به مشارکت در همکاری‌های بین‌المللی طی گفتگو با خبرنگار اسپاش، احتمالا در صورت انجام مذاکرات مقتضی امکان استفاده از آن در شرایط بحرانی در کشورمان نیز وجود داشته باشد. در این صورت می‌توان کیفیت امدادرسانی در مناطق آسیب‌دیده را افزایش داد.