کاهش پنجاه درصدی هزینه ساخت قطعات ماهواره با کمک پرینترهای سه بعدی

0 1,309

فلورنت لبران (Florent Lebrun) رییس بخش توسعه‎ی آنتن شرکت فرانسور تالس آلنیا (Thales Alenia Space) می‌گوید استفاده‌ی این شرکت از چاپ 3 بعدی باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در زمان و هزینه‌ی تولید محصولات شده است. با استفاده از این شیوه‌ی تولید، تالس آلنیا می‌تواند زمان تولید قطعات را از چند ماه به چند هفته کاهش داده و علاوه بر آن هزینه‌ی تولید هر قطعه را تا 50 درصد تقلیل دهد.

این شرکت از سال 2013 با تولید چند قطعه‌ی ساده به وسیله‌ی چاپ 3 بعدی، آزمایشات خود را بر روی این فناوری آغاز کرد و در سال 2015 برای نخستین بار یک قطعه‌ی تولید شده توسط چاپ سه بعدی را بر روی ماهواره‌ی مخابراتی TurkmenAlem52E/MonacoSat نصب کرد. تالس آلنیا بعدا در همان سال 8 عدد از اتصالات تیتانیومی آنتن‌های ماهواره‌ی Arabsat 6B به همین روش تولید نمود.

اکنون و پس از گذشت دو سال از اولین تجربه، با در مدار قرار گرفتن ماهواره‌های SGDC 1، Telkom 3S و Koreasat 7، تالس آلنیا در حدود 80 قطعه‌ی تولید شده به روش چاپ 3 بعدی به فضا فرستاده و بیش از 120 قطعه‌ی دیگر نیز برای استفاده‌های آتی تولید کرده است.

به اعتقاد لبران، یکی از مهم‌ترین مزایای بکارگیری این روش ایجاد امکان ساخت شکل‌هاییست که قبلا و با روش‌های متداول ممکن نبود. وی افزود: «با استفاده از چاپ سه بعدی می‌توان قطعات پیچیده‌تر و کارامدتری تولید کرد که علاوه بر استفاده‌ی بهینه از مواد اولیه رفتارهای حرارتی بهتری داشته باشند.»

لبران می‌گوید: «با استفاده از روش‌های سنتی، هرچقدر قطعه پیچیده‌تر می‌شود هزینه‌ی تولید آن افزایش پیدا می‌کند اما با استفاده از چاپ سه بعدی این مسئله وجود ندارد. ضمن اینکه به جای تولید چند قطعه و سر هم کردن آنها می‌توان قطعه را به صورت یکجا تولید کرد که در عین کاهش هزینه و وزن، باعث ایجاد کاربردهای جدید برای قطعه‌ی تولید شده می‌گردد.»

وی خاطر نشان کرد: «مزیت دیگر استفاده از چاپ سه بعدی این است که مهندسین می‌توانند همچنان از موادی همچون آلومینیوم و تیتانیوم که در گذشته استفاده می‌شد در این روش نیز استفاده کنند.» نکته‌ی دیگری که لبران به آن اشاره کرد این است که با کاهش زمان ساخت قطعات، این شرکت قادر است تا قبل از رسیدن به محصول نهایی، پیکربندی‌های مختلفی را برای قطعات خود آزمایش کند.

تالس آلنیا همچنان به اکتشاف پتانسیل‌های چاپ سه بعدی ادامه می‌دهد و باور دارد که این تکنولوژی به بهبود عملکرد محموله‌های این شرکت در آینده کمک خواهد کرد. به عقیده‌ی لبران با استفاده از این روش می‌توان آنتن‌های بیشتری بر روی ماهواره‌ها نصب کرد و مشتریان جهانی بیشتری را جذب نمود.

منبع satellitetoday
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=2972
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها