سیاره‌ای به قدمت چها رو نیم میلیارد سال

0 2,178

امیرحسین مجیدیان: بیش از سه قرن طول کشید تا دانشمندان بتوانند سن سیاره‌ی مادری ما را محاسبه کنند، وظیفه‌ای دشوار که ارتشی از بزرگترین مغزهای دنیا و همچنین کلکسیونی از آزمایش‌های پیچیده و متنوع در انجام آن مشارکت داشتند.
امروزه می‌دانیم زمین 4.54 میلیارد سال سن دارد، تخمینی که تنها به اندازه‌ی یک درصد (بالا یا پایین) خطا دارد. نکته‌ی جالب این است که این عدد از زمانی که 61 سال پیش و برای نخستین بار محاسبه شد، تغییر چندانی نکرده است.

اسقف اعظم «جیمز اشر» (James Ussher) تنها یکی از چندین محققی بود که در قرن هفدهم میلادی تلاش می‌کردند تاریخ دقیق آفرینش زمین به دست پروردگار را تعیین کنند. آن‌ها مبنای بررسی‌های خود را بر متون مختلفی از جمله انجیل گذاشته بودند و بازه‌ی تخمین‌های آن‌ها از 3616 تا 6984 پیش از میلاد بود.

اشر برای تمامی افراد مهمی که نامشان در انجیل برده شده بود، نوعی گاه شماری را توسعه داده بود که از حضرت آدم (ع) آغاز می‌شد. براساس سیرر وقوع رخدادها، او سن این افراد را باهم جمع زده بود و نتیجه گرفته بود آسمانها و زمین روز یکشنبه، 23 اکتبر (اول آبان) سال 4004 پیش از میلاد آفریده شده است.

البته اگر به لطف کتاب‌فروشی به نام «توماس گای» (Thomas Guy) نبود، این تاریخ در کنار تاریخ های محاسبه شده کاملا ناشناخته باقی می‌ماند و بعید بود کسی از آن با خبر شود. با تشخیص درست تقاضا برای تولید انبوه انجیل‌های ارزان ، گای در سال 1375 (1054) شروع به چاپ نسخه‌ای از انجیل کرد که گاه‌شماری اشر را در حاشیه داشت. 

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=2913
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها