ساخت سامانه جدید پیشرانش برای ماهواره‌‌های کوچک توسط لیتوانی

0 831

شرکت لیتوانیایی نانو اویونیکس (NanoAvionics) تولیدکنندهٔ تجهیزات ماهواره‌های کوچک، موفق به دریافت دو ردیف بودجه درمجموع به میزان ۳٫۵ میلیون دلار برای پروژه‌های آتی خود شده است. این شرکت از کمک مالی شرکت ایتالیایی Intelektas LT برای طی کردن مراحل پایانی توسعهٔ سیستم پیشرانش ماهواره‌های کوچک (EPSS) و از بودجهٔ اعطاشده توسط اتحادیه اروپا برای تجاری‌سازی آن استفاده می‌کند.

نانو اویونیکس در تلاش است تا یک سیستم پیشرانش شیمیایی با قیمت کم و کارایی بالا برای ماهواره‌های کوچک، ازجمله ماهواره‌های مکعبی تولید کند. این شرکت از سال ۲۰۰۹ درحال‌توسعهٔ سیستم پیشرانش خود است و جدیداً اعلام کرده که سیستم EPSS پس از گذراندن مراحل آزمایشی فراوان سرانجام این ماه برای یک آزمایش مداری و نصب بر روی ماهوارهٔ LituanicaSat 2 آماده شده است.


طبق تخمین نانو اویونیکس با استفاده از سیستم پیشرانش EPSS زمان ماندگاری LituanicaSat 2 در مدار، ۴ برابر خواهد شد. علاوه بر این، با توجه به اظهارات متخصصین این شرکت، EPSS ماهواره‌های کوچک را قادر می‌سازد که مانورهای مداری انجام دهند، ارتفاع و چرخش خود را کنترل کنند، نیروی پسای وارده را جبران سازند و مأموریت‌های دیگری را که یک ماهوارهٔ بزرگ در پرواز مداری انجام می‌دهد اجرا کنند.

سیستم EPSS به‌جای استفاده از سوخت‌های سمی بر پایهٔ هیدرازین که توسط ماهواره‌های بزرگ استفاده می‌شود، از سوخت غیر سمی استفاده می‌کند و قانون فضای پاک وضع‌شده توسط ناسا و سازمان فضایی اروپا (ESA) را رعایت می‌کند. نکتهٔ دیگر در مورد این سیستم انعطاف‌پذیر بودن طراحی آن است؛ به‌طوری‌که می‌توان آن را با ماهواره‌هایی تا وزن ۱۵۰ کیلوگرم تطبیق داد.

نانو اویونیکس اعلام کرده که در حال مذاکره با مشتریان مختلف برای سیستم پیشرانش خود است. با توجه به نتایجی که از نصب این سیستم بر روی ماهوارهٔ LituanicaSat 2 حاصل خواهد شد احتمالاً اوایل سال آیندهٔ میلادی سیستم EPSS برای استفادهٔ تجاری آماده خواهد شد.

منبع satellitetoday
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=2619
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها