سپر کیهانی روسیه در تاجیکستان نوسازی شد

0 403

هدف اصلی روسیه از تقویت ظرفیت مرکز نظارتی «آکنا» عقب نماندن از کشورهای غربی است که از تواناییهای بیشتری برخوردار هستند. 
سرهنگ «آندری اوشین » معاون فرمانده نیروهای کیهانی روسیه به خبرگزاریهای روسیه، گفته است، تقویت ظرفیت به این مرکز کیهانی«آکنا» امکان می‌دهد امنیت بیشتر پروازهای موشکهای ماهواره ای روسیه را تأمین کند.
وی افزود که حالا این مرکز قادر است از برخورد موشکهای کیهانی با اشکال کوچک ماهواره ای نیز جلوگیری کند. 
بعد ازنوسازی تجهیزات فضایی درمجموعه موسوم به «آکنا» تاجیکستان، روسیه امکان پیدا کرد، که تمام حرکتها در فضای کیهانی درمسافت بیش از 50 هزار کیلومتر را رصدکند. قبلا این مرکز می‌توانست تنها تا مسافت 40 هزارکیلومتر از کیهان را تحت نظارت قرار داشته باشد. 
کارشناسان مرکزنظارتی نظامی کیهانی؛ «آکنا» را یک جزء مهم سپر هوایی و کیهانی روسیه ارزیابی می‌کنند. 
به گزارش وزارت دفاع روسیه، از سال 1999 این مرکز بیش از پنج هزار جرم کیهانی را شناسایی کرده است. همچنین تجهیزات این مرکز بیش از 500 پرتاب موشکهای کیهانی و 200 تغییر مسیر حرکت موشکهای کیهانی خارجی را آشکار ساخته است. 
صاحب‌نظران بر این باورند، که هدف اصلی روسیه از تقویت ظرفیّت مرکز نظارتی «آکنا» رقابت با کشورهای غربی است، که از تواناییهای بیشتری نسبت به روسیه برخوردار هستند. 
مرکز «آکنا»، که قبلا «نارک»نامیده می‌شد، در ارتفاع 2هزار متری کوهستان موسوم به سنگلاخ بر فراز آب‌انبار نارک تاجیکستان واقع است. 
در سال 2004 این پایگاه نظارتی کیهانی درمقابل 242 میلیون دلار وام به تاجیکستان به روسیه داده شد. طبق توافقنامه ای که آن وقت رئیسان جمهوری های دو کشور امامعلی رحمان و ولادیمیر پوتین امضا کردند، تمام قلمرو این پایگاه از طرف روسیه با نرخ نمادین یک سامانی (واحد پول تاجیکستان) در یک سال تا سال 2042 اجاره داده شده است. 
تأمین حفاظت این مرکز نظارت کیهانی را سربازان پایگاه نظامی 201 روسیه در تاجیکستان بر عهده دارند. 

منبع ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=233
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها