برنامه جدید استرالیا برای استفاده از ماهواره‌های مخابراتی تجاری در بخش دفاعی

0 610

نیروی دفاعی استرالیا (ADF) در حال برنامه‌ریزی برای به کارگیری ماهواره‌های تجاری به عنوان بخشی از سیستم مخابراتی خود در آینده‌ی نزدیک می‌باشد. سرجوخه پاتریک دل گویدیس (Patrick Del Guidice) مدیر روابط عمومی این سازمان در این مورد گفت که برنامه‌ریزی بلندمدت برای استفاده از مخابرات ماهواره‌ای تجاری تاکنون مطرح نبوده اما در برنامه‌های مخابرات ماهواره‌ای این سازمان که از سال 2019 شروع می‌شود جای دارد.

دل گویدیس افزود: «ارتش استرالیا تحت برنامه‎ی JP 2008 نزدیک به 337 میلیون دلار بودجه را برای خرید خدمات ماهواره‌های مخابراتی دفاعی بین سالهای 2016 تا 2019 در نظر گرفته است.» این برنامه‌ی جامع که حدودا 30 سال قدمت دارد برای ماهواره‌های مخابراتی نظامی این کشور طراحی شده است. اما از سال 2019 برنامه‌ی جدیدی به نام JP 9102 به ارزش 1.5 تا 2.5 میلیارد دلار جایگزین برنامه‌ی قبلی خواهد شد و تا سال 2029 ادامه خواهد داشت. به گفته‌ی دل گویدیس در برنامه‌ی قبلی استفاده از ماهواره‌های مخابراتی تجاری در ارتش استرالیا با محدودیت‌های فراوانی مواجه بود اما در JP 9102 این محدودیت‌ها وجود ندارند.

استرالیا در حال حاضر برای مخابرات نظامی خود شدیدا به ماهواره‌های مخابراتی آمریکایی (WGS) وابسته است. در سال 2006 استرالیا بودجه‌ی تولید ماهواره‌ی WGS-6 را که بعدا در سال 2013 پرتاب شد، پرداخت کرد. این ماهواره به میزان تقریبا 2.4 گیگاهرتز دسترسی مطمئن به باندهای Ka و WGS-X را برای این کشور فراهم کرد. تفاهم‌نامه‌ی همکاری‌ای که در سال 2007 بین آمریکا و استرالیا امضا شد اجازه‌ی دسترسی به سیستم WGS را تا سال 2029 به این کشور می‌دهد.

طبق اظهارات دل گویدیس، استرالیا همچنین از خدمات ماهواره‌ی Optus C1، محموله‌ی فرکانس بالا (UHF) نصب شده در ماهواره‌ی Intelsat 22، و ظرفیت‌های شرکت‌های دیگری از جمله اینمارست (Inmarsat) و ویاست (ViaSat) استفاده می‌کند؛ اما حتی با وجود قرارداد بلند مدت با WGS، نیروی دفاعی این کشور به دنبال افزایش قابلیت اطمینان و انعطاف‌پذیری در ارتباطات ماهواره‌ای نظامی از طرق مختلف از جمله مالکیت کامل ماهواره یا نصب محموله‌ی خود در آن (مثل همکاری با اینتلست) است. دل گویدیس در این باره می‌گوید: «ما به دنبال برآورده کردن ملزومات برنامه‌ی JP 9102 هستیم تا پهنای باند مورد نیاز نیروی هوایی را تامین کنیم، اگرچه چشم‌انداز نهایی هنوز مشخص نیست.»

طبق اعلام وی، دو ایستگاه زمینی مربوط به ماهواره‌های WGS که تحت برنامه‌ی JP 2008 ساخته می‌شدند و 4 سال از برنامه عقب بودند بلاخره در شرف بهره‌برداری هستند. یکی از این دو ایستگاه با نام SGS-West تا پایان سال جاری و دیگیری با نام SGS-East در اوایل دهه‌ی 2020 افتتاح می‌گردد.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=2136
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها