بودجه بخش فضايي كشور 5برابر مي شود

0 526

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مراسم معارفه سرپرست جديد پژوهشگاه فضايي از ۵ برابر شدن بودجه بخش فضايي کشور براي سال ۹۵ خبر داد و خاطرنشان کرد: معتقديم که با ۳۰ تا ۴۰ ميليارد تومان بودجه نمي توان کار اساسي در حوزه فضا انجام داد.محمود واعظي ادامه داد: بر اين اساس براي سال ۹۵ پيشنهاد ۵ برابر شدن بودجه اين بخش را ارائه داديم و دولت و سازمان مديريت را در اين زمينه متقاعد کرده ايم. همچنين اميدواريم مجلس نيز با اين موضوع موافقت کند تا اقدامات فضايي در سال آينده با توسعه بهتري مواجه شود.وي تصريح کرد: با توجه به اينکه اواخر سال ۹۳ تصميم بر انتقال سازمان فضايي ايران و پژوهشگاه فضايي به وزارت ارتباطات اتخاذ شد، بودجه ۹۴ بدون تعريف رديف اعتبار بودجه مشخص براي اين سازمان بسته شد و بر اين اساس ما تلاش کرديم نيازمندي هاي اين بخش را با کمک اعتبارات ساير بخش ها جبران کنيم، اما امسال با پيشنهاد بودجه اميدواريم پيشرفت هاي قابل توجهي را در اين بخش ببينيم.
 واعظي با اشاره به سياست هاي کلان برنامه ششم در حوزه فضا و اختصاص بندي مجزا به اين حوزه اظهار کرد: بعد از رفع تحريم ها پيش بيني مي شود فضاي خوبي در کشور حاکم شود و ما بتوانيم از توانايي هاي ايراني هاي خارج از کشور و همکاري با آنها براي حوزه فضايي کشور و تحقيق و توسعه استفاده کنيم. وزير ارتباطات همچنين از مذاکره با کمپاني هاي خارجي براي طراحي و ساخت ماهواره ملي مخابراتي و ماهواره سنجش از دور تا سال آينده خبر داد و گفت: ماهواره مصباح را پس مي گيريم.واعظي افزود: ما دو برنامه را در حوزه فضا به صورت موازي براي سال هاي آينده مدنظر قرار داده ايم که يکي از اين برنامه ها داشتن ماهواره ملي مخابراتي و نيز ماهواره سنجش از دور است که در حال مذاکره با چند کشور براي طراحي و ساخت آن هستيم و پيش بيني مي کنيم قرارداد آن را سال آينده نهايي کنيم اما از سوي ديگر برنامه هايي براي آنکه خودمان بتوانيم ماهواره ملي و سنجش از دور را طراحي کنيم در دست انجام داريم.
وي ادامه داد: بر اين اساس پيش بيني مي شود تا سال ۱۴۰۴ ماهواره ملي مخابراتي ساخت داخل را در مدار قرار دهيم و همچنين تا پايان برنامه ششم توسعه ماهواره بومي سنجش از دور را طراحي و توليد کنيم. واعظي با تاکيد بر اينکه در حوزه پخش تصوير، صدا، مخابرات، اينترنت و رصد کردن زمين از فضا نيازمند ماهواره هستيم، اضافه کرد: تا زماني که طراحي و ساخت ماهواره ملي را به نتيجه برسانيم، بايد اين ماهواره را با همکاري کمپاني هاي مطرح جهاني به اجرا برسانيم.
وزير ارتباطات همچنين از ادامه مذاکرات براي بازپس گيري ماهواره بلوکه شده مصباح خبر داد و گفت: بعد از رفع تحريم ها مذاکرات خود را با کشور ايتاليا براي بازپس گيري مصباح آغاز خواهيم کرد. وي همچنين از مذاکره براي ثبت نقاط مداري مختص ايران خبر داد و اظهار کرد: براي اداره نقاط مداري مراحل طولاني را طي کرده ايم و هم اکنون نيز بعضي از اين نقاط مداري متعلق به ايران در فضا به ثبت رسيده است. واعظي با اشاره به دو نقطه ۱۹ و ۲۴ مداري که هم اکنون به نام ايران به ثبت رسيده است، عنوان کرد: علاوه بر اين دو نقطه مداري ديگر نيز در فضا متعلق به ايران است وهمچنين در حال ثبت ۱۳ نقطه مداري در مدار زمين به نام ايران هستيم. وي همچنين در مورد آخرين وضعيت سرويس تماس تصويري موبايل گفت: اين موضوع در دستور بررسي مرکز ملي فضاي مجازي کشور قرار دارد. واعظي ادامه داد: اين مرکز در حال بررسي نهايي پيوست فرهنگي تماس تصويري است تا آن را در شوراي عالي فضاي مجازي ارائه دهد.دراين مراسم از زحمات و تلاش هاي دکتر کريمي قدرداني و حکم سرپرست جديد دکتر حسن حدادپور ازسوي دکتر واعظي وزير ارتباطات وفناوري اطلاعات اعطا شد.

منبع روزنامه ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1981
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها