چین ۵ ماهواره با اهداف مختلف شامل ردیابی سیگنال‌های اطلاعاتی را به فضا فرستاد

0 138

چین دومین گروه از ماهواره‌های سنجشی نینگژیا-۱ (Ningxia-1) را به‌وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۶ (Long March-6) به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز جمعه ۹ژوئیه (۱۸تیر) ساعت ۱۲:۰۰ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی تاییوان (Taiyuan) در شمال چین انجام شد و طی آن ۵ ماهواره نینگژیا-۱ در مدار لئو قرار گرفتند. ماموریت ماهواره‌های تجاری نینگژیا-۱ پایش سیگنال‌های فرکانس رادیویی، پایش ترافیک و ردیابی سیگنال‌های اطلاعاتی عنوان شده است. 

ماهواره‌های مذکور با وزنی در حدود ‍۱۴۰ کیلوگرم شبکه‌ای را تشکیل می‌دهند که به جمع‌آوری اطلاعات از سیگنال‌های الکترونیکی و سایر سامانه‌های مورد استفاده دولت‌ها یا نهادهای خارجی می‌پردازد. این سیگنال‌های الکترونیکی می‌توانند در سلاح‌ها، ارتباطات یا سامانه‌های راداری استفاده شوند.

نمای ماهواره‌های نینگژیا-۱

گروه اول ماهواره‌های نینگژیا-۱ که از آن‌ها با نام ژونگزی (Zhongzi) نیز یاد می‌شود، اواخر سال ۲۰۱۹ در مدار قرار گرفت و اکنون تعداد این ماهواره‌ها به عدد ۱۰ رسید. این ماهواره‌ها را شرکت چینی دی‌اف‌اچ ستلایت (.DFH Satellite Co) ساخته است و دیگر شرکت چینی به‌نام نینگژیا جینگوی (.Ningxia Jingui Information Technology Co) آن‌ها را اپراتوری می‌کند.

لانگ مارچ-۶ که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سوخت مایع بوده که با وزنی معادل ۱۰۳ تن، ۲۷ متر طول دارد. همچنین قطر مرحله اول آن ۳.۳۵ متر و قطر مراحل دوم و سوم آن ۲.۲۵ متر است. لانگ مارچ-۶ را آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) چین ساخته و قادر به انتقال ۱۰۸۰ کیلوگرم محموله به مدار خورشیدآهنگ است. این ماهواره‌بر از دی متيل هيدرازين نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. اولین ماموریت لانگ مارچ-۶ در سال ۲۰۱۵ صورت پذیرفته و با احتساب این عملیات تاکنون ۶ بار به فضا پرتاب شده است که همه آن‌ها موفق بوده‌اند.

 

wikipedia ، space.skyrocket ، everydayastronaut ، nasaspaceflight ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=18107
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها