چین ماهواره دیگری از سامانه رله داده خود را به فضا فرستاد

0 181

چین پنجمین ماهواره از سری ماهواره‌های ارتباطاتی TL-1 (سرواژه TianLian-1) را به‌وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۳سی (Long March-3C) به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز سه‌شنبه ۶ژوئیه (۱۵تیر) ساعت ۱۵:۵۵ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی ژیچانگ (Xichang) در جنوب غربی چین انچام شد و طی آن ماهواره TL-1E در مدار ژئو قرار گرفت. ماموریت ماهواره‌های TL-1 رله داده میان ماهواره‌های چین و ایستگاه‌های زمینی است که به‌عنوان جایگزین سامانه فعلی رله داده این کشور متشکل از ایستگاه‌های زمینی تله‌متری (دورسنجی) و ردیابی و کشتی‌های ردیابی به فضا فرستاده می‌شوند. 

ماهواره‌های منظومه TL-1 با وزن ۲۱۰۰ کیلوگرم و عمر طراحی ۸ سال، از باس ماهواره‌ای DFH-3 بهره می‌برند. این ماهواره‌ها را آکادمی فناوری فضایی چین (China Academy of Space Technology) ساخته است و بسیار مشابه سایر منظومه‌های رله داده مانند سامانه TDRSS ناسا و سامانه روسی لاچ (Luch) هستند. ماهواره‌های TL-1 با مقاصد آزمایش فناوری‌ها برای توسعه نسل بعدی ماهواره‌های رله داده چین به فضا فرستاده می‌شوند. ماهواره‌های بعدی در ابعاد بزرگتر و با فناوری‌های پیشرفته‌تری نسبت به این سری توسعه می‌یابند. گفتنی است اولین ماهواره TL-1 در سال ۲۰۰۸ به مدار تزریق شد.

نمای ماهواره TL-1A

لانگ مارچ-۳سی یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای با وزن ۳۴۵ تن است که دارای نسخه‌ای موسوم به لانگ مارچ-۳سی/ای بوده و آکادمی فناوری حامل‌های فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology) آن را ساخته است. در این ماموریت از نسخه لانگ مارچ-۳سی/ای استفاده شد که با طول کلی ۵۵.۶۴ قابلیت حمل ۸ هزار کیلوگرم محموله به مدار لئو و و ۳۹۰۰ کیلوگرم محموله به مدار انتقالی زمین ثابت (GTO) است. همچنین قطر مراحل اول و دوم لانگ مارچ-۳سی ۳.۳۵ متر و قطر مرحله سوم آن ۳ متر است. این ماهواره‌بر سوخت مایع اولین بار در سال ۲۰۰۸ به فضا پرتاب شد و با احتساب این ماموریت تاکنون ۱۸ عملیات را به‌انجام رسانده است که همه آن‌ها موفق بوده‌اند. 

 

wikipedia ، space.skyrocket ، nasaspaceflight ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=18101
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها