ماموریت مریخ‌نورد اینسایت ناسا به پایان خود نزدیک می‌شود؟

محققان ناسا در تلاشند تا مریخ‌نورد اینسایت (InSight) آژانس فضایی آمریکا که با پوشیده شدن ۸۰ درصدی پنل‌های خورشیدی آن از گردوغبار ممکن است در سال میلادی پیش‌رو ماموریتش پایان یابد، بتواند هنوز هم  به فعالیت خود ادامه دهد. به‌همین‌دلیل بروس بانردت (Bruce Banerdt)، کارشناس اصلی این ماموریت، و گروهش برای تمیز کردن پنل‌های خورشیدی اینسایت مقداری شن را با بازوی رباتیک آن برداشه و روی پنل‌ها ریختند.

در این روش خاک همراه با باد موجب از بین رفتن مقداری از گردوغباری شد که پنل‌های خورشیدی اینسایت را از کار انداخته بود و انرژی دریافتی ۲۵ تا ۳۰ وات ساعت افزایش یافت. آن‌ها همچنین در ابتدا بر روی برخی پدیده‌های طبیعی مانند وزش باد برای تمیز کردن پنل‌ها حساب کرده‌ بودند که پیش‌تر به‌کمک سایر مریخ‌نوردهای ناسا نیز آمده بود، اما این کار برای اینسایت نتیجه نداد.

دانشمندان همچنین سطوح انرژی اینسایت را بررسی می‌کنند تا تصمیم بگیرند کدام تجهیزات باید برای ذخیره انرژی در زمانی که مریخ در دورترین فاصله خود از خورشید قرار می‌گیرد، خاموش شود. این کاوشگر در هر روز مریخی تنها ۷۰۰ وات ساعت انرژی دارد و به‌گفته بانردت باید برخی از حسگرها از جمله حسگرهای مربوط به آب‌وهوا و داده‌های میدان مغناطیسی آن موقتا خاموش شوند. بانرت و گروهش پیش‌بینی ‌می‌کنند تا آوریل۲۰۲۲ سطح انرژی اینسایت کاهش بیشتری پیدا کرده و پس از مدت کوتاهی تمام انرژی خود را از دست دهد.