جایگاه برتر ایران در فناوری فضایی و هوشمندی کشورهای منطقه در بهره‌برداری

0 904

امیرحسین مجیدیان: رئیس پژوهشگاه فضایی ایران بابیان اینکه کشورهای همسایه مثل کشور امارات، پاکستان و عربستان گام‌هایی جدی در صنعت فضایی برداشته‌اند، اظهار کرد:«این کشورها برخی از حوزه‌های فضایی را خیلی هوشمندانه انتخاب کرده‌اند، مثلاً با تعاملات بین‌المللی در حوزه‌ی کسب‌وکار خدمات فضایی واردشده‌اند و به‌خوبی دارند از آن استفاده می‌کنند. ولی کماکان در حوزه‌ی فناوری،جایگاه ما در منطقه به خاطر حرکاتی که قبلاً در کشور انجام‌شده است، تقریباً تثبیت‌شده است. اما چنانچه که به‌موقع نجنبیم و حرکت مناسب از خود نشان ندهیم و برنامه‌ی خود را در این قضیه ادامه ندهیم، دولت‌های منطقه از ما سبقت می‌گیرند. امیدوارم کشور در این قسمت با یک حرکت شتاب‌دار روند رو به رشد خود را در پیش بگیرد.»
حسن حداد پور در ادامه گفت:« باید اذعان داشت که در ساخت ماهواره توانمندی‌های خوبی کسب‌شده است. چه در بخش ماهواره‌ی سنجشی و چه ماهواره‌ی مخابراتی وضعیت موجود وضعیت خوبی هست، ولی مطلوب نیست و کار فوق‌العاده زیادی را می‌طلبد. حالا امیدواریم با توجه به مأموریت بزرگی که بر دوش من و همکاران بنده در پژوهشگاه فضایی هست، جایگاهش را تثبیت کنیم و سریع‌تر به وضعیت ایدئال برسیم.»

اصلاح نقشه راه فضایی کشور و تثبیت آن

حداد پور شروع حرکت جدی برای حفظ پیش‌گامی ایران در برابر کشورهایی همسایه را در اصلاح نقشه راه فضایی می‌بیند:« لازمه حرکت محکم و شتاب‌دار در این حوزه، داشتن برنامه‌ای منسجم هست. از شروع فعالیت‌های فضایی، نقشه‌ی راهی وجود داشته که البته با نقدهایی قابل‌توجه روبه‌رو بوده و هست. هم‌اکنون این نقشه‌ی راه با همکاری کلیه‌ی بازیگران این حوزه در حال بازنگری است. امیدواریم که با مشارکت وزارت ارتباطات و همراهی دانشگاه‌ها، این نقشه با نظر و توجه شورای عالی فضایی تثبیت شود.»

وی تأکید کرد:« می‌بایست پس‌ازاینکه نقشه تکمیل شد، ما یک همگرایی ملی داشته باشیم در این حوزه و از سیطره منافع شخصی و جناحی‌ جلوگیری کنیم. اگر بتوانیم به خاطر منافع ملی، حاکمیت این طرح و نقشه را ثبت کنیم تا دولت‌هایی که بعداً مستقر می‌شوند، آن‌چنان در این برنامه و نقشه راه فضایی دست نبرند. اگر بتوانیم این کار را انجام بدهیم و یک وفاق ملی در این حوزه داشته باشیم، ان شاالله می‌توانیم حوزه‌ی فضا را بدون اینکه دچار تشدد تشدد، ادامه دهیم.»

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1800
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها