ثبت تصویری خیره‌کننده از محل تولد ستاره‌ها در کیهان

156

رصدخانه ملی ستاره‌شناسی رادیویی آمریکا (National Radio Astronomy Observatory) تصویری از محل تولد ستاره‌ها منتشر کرد که در دانش اخترشناسی با نام توده ابر مولکولی (Molecular cloud) شناخته می‌شود. درون این توده ابر عظیم به‌نام W49A که حدودا ۳۶ هزار سال نوری از سیاره زمین فاصله دارد، ستاره‌ها به واسطه متراکم‌ شدن اجرام و ذرات موجود، بعد از طی‌ فرایندی چند میلیون یا چند میلیارد ساله پدیدار می‌شوند.

دانشمندان از چندین دهه پیش مشغول بررسی W49A بوده‌اند و زمانی که تصاویر جدید ثبت‌شده را با عکس‌های دو دهه پیش مقایسه کردند، دریافتند تغییرات ایجادشده در وضعیت ابرها به‌خوبی قابل مشاهده است که از این طریق می‌توان نتیجه گرفت تنها در فاصله زمانی کوتاه بیست سال، توده W49A جنب‌و‌جوش فراوانی داشته است. یکی از این جنب‌و‌جوش‌ها جت‌ها یا فوران‌ها باریک و سریعی هستند که در یک منطقه خاص از توده به‌وجود آمده‌اند، همچنین در سه منطقه دیگر حرکت مافوق صوت گازها قابل رویت بوده و در ناحیه‌ای دیگر روشنایی رادیویی به‌مقدار قابل‌توجهی کم شده است.

تصاویر رادیویی، شکل و حرکت توده‌های عظیم هیدروژن یونیزه‌شده در ابرهای W49A را نشان می‌دهند. لایه‌های نارنجی قابل مشاهده در تصویر زیر امواج رادیویی هستند که روی تصاویر مادون قرمز ثبت‌شده از پدیده مورد نظر قرار گرفته‌اند. در واقع ستاره‌های جوان تشعشعات شدیدی از امواج ماورای بنفش ایجاد می‌کنند و همین امواج باعث پیدایش گازهای موجود می‌شوند.

ستاره‌شناسان قصد دارند در آینده به رصد این ابرها ادامه دهند تا از این طریق اطلاعات بیشتری در مورد تمامی جزئیات فرایند شکل‌گیری ستاره‌ها در کیهان کسب شود. در کنار این تحقیقات، تجزیه‌و‌تحلیل تمامی تشعشعات و اجرامی که از ستاره‌های جوان به بیرون فوران می‌کنند، جالب‌ توجه خواهد بود.

منبع گجت نیوز