کاوشگر خورشیدی ناسا رکورد سرعت فضاپیماها را شکست

کاوشگر پارکر (Parker) ناسا در هشتمین گذر نزدیک از مقابل خورشید در ۲۹آوریل (۹اردیبهشت)، به نزدیکترین فاصله با این ستاره و بیشترین سرعتی رسید که یک فضاپیما تابه‌حال به آن دست یافته است. کاوشگر مذکور که در سال ۲۰۱۸ پرتاب شده است، هنگام این عبور با سرعت تقریبی ۱۵۰ کیلومتر بر ثانیه نسبت به خورشید در حال حرکت بود و با فاصله ۱۰ میلیون کیلومتری از سطح آن گذر کردچنین فاصله نزدیکی به کاوشگر برای دستیابی به سرعت‌های بالاتر کمک می‌کند. حداکثر سرعت پارکر حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ثانیه عنوان شده است.

کاوشگر در هر گذر ابتدا از کنار سیاره زهره می‌گذرد تا از گرانش این سیاره برای تشکیل مدار خود استفاده کند و بتواند هر چه بیشتر به خورشید نزدیک شود. همچنین این کاوشگر در عبور خود از کنار زهره داده‌های ارزشمندی از این سیاره می‌فرستد.  پارکر برای اندازه‌گیری میدان‌های مغناطیسی در آن محدوده و ردیابی جریان انرژی درون خورشید طراحی شده است. این اندازه‌گیری‌ها به پژوهشگران کمک خواهد کرد تا دریابند خورشید چگونه ذرات پرانرژی که بادهای خورشیدی را تشکیل می‌دهند، گسیل می‌کند و همچنین این راز را بهتر درک کنند که چرا بیرونی‌ترین لایه خورشید داغ‌تر از لایه‌های درونی آن است.

منبع دیجی کالا