تصاویر ماهواره‌ای «دیپ فیک» امنیت کشورها را تهدید می‌کند

0 550

محققان هشدار داده‌اند تهیه تصاویر ماهواره‌ای جعلی با استفاده از فناوری جعل عمیق یا دیپ فیک (DeepFake) می‌تواند امنیت ملی کشورها را به‌خطر بیندازد. پژوهشگران دانشگاه واشینگتن (University of Washington) آمریکا می‌گویند با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و از طریق تغذیه این الگوریتم‌ها با بهره‌گیری از عکس‌ها و نقشه‌های ماهواره‌ای مختلف، می‌توان تصاویر ماهواره‌ای دیپ فیک تهیه کرد که حاوی مواردی مانند جاده‌ها، ساختمان‌ها و عوارض جغرافیایی غیرواقعی باشند یا ابعاد و ارتفاع و موقعیت آن‌ها با اهداف مغرضانه جابه‌جا شده باشد.

دیپ فیک یک روش برای ترکیب تصویر انسان مبتنی بر هوش مصنوعی است. طی این روش، تصاویر و فیلم‌های موجود بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌گیرد و در آن از یک فرآیند یادگیری ماشین موسوم به GAN (سرواژه Generative Adversarial Networks) استفاده می‌شود. ویدئوی جعلی، ترکیب فیلم‌های موجود و منبع است و در آن فرد یا افرادی درحال انجام یک کار در موقعیتی نشان داده می‌شوند که هرگز در واقعیت اتفاق نیفتاده است. پیش از این نگرانی از تهیه محتوای ویدئویی یا تصویری جعلی و قلابی از اشخاص مشهور با استفاده از فناوری دیپ فیک موجب نگرانی‌های امنیتی شده بود؛ اما حالا دامنه این تهدید به تهیه تصاویر ماهواره‌ای جعلی نیز کشیده شده است.

اگر چه از فناوری دیپ فیک می‌توان برای شبیه‌سازی تغییرات مناطق مختلف جغرافیایی با هدف تحقیق در مورد موضوعاتی مثل گرمایش زمین، گسترش شهرنشینی و پیش‌بینی تحولات آتی بهره برد، اما فناوری یادشده می‌تواند کارکردهای خطرناکی نیز داشته باشد. به‌عنوان مثال یک کشور متخاصم می‌تواند تصاویر دروغین ماهواره‌ای را برای کشورهای هدف ارسال کند تا موجب گمراهی آن‌ها در راهبردهای نظامی‌شان شود.

در چنین نقشه‌هایی ممکن است ساختمان‌ها و پل‌هایی که اهداف نظامی ارزشمندی هستند، حذف شوند. همچنین تصاویر ماهواره‌ای دیپ فیک ممکن است برای پیشبرد اهداف سیاسی، مانند پنهان کردن شواهد جنایات یا مخفی کردن نشانه‌های تغییرات مخرب آب و هوایی مورد استفاده قرار گیرند. از‌این‌رو باید روشی اطمینان‌آور برای شناسایی این نوع تصاویر ماهواره‌ای جعلی ابداع شود.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17763
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها