بالگرد مریخی ناسا در چهارمین پرواز خود مسافت بیشتری را با سرعتی بالاتر طی کرد

0 84

بالگرد نبوغ (Ingenuity) مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا برای چهارمین بار بر فراز سیاره سرخ پرواز کرد که طی آن مسافت بیشتری را با سرعتی بالاتر نسبت به پروازهای قبلی پیمود. نبوغ در این عملیات تا ارتفاع معمول خود یعنی پنج متری سطح مریخ ارتفاع گرفت و سپس ۱۱۳ متر به‌سمت جنوب پرواز کرد و در آخر به محل اولیه بازگشت. بالگرد نبوغ در طول این پرواز که ۱۱۷ ثانیه به‌طول انجامید، مسافت ۲۶۶ متری را طی کرد. این در حالی است که بالگرد مذکور در سومین پرواز خود مسافت ۱۰۰ متر را در مدت ۸۰ ثانیه پیموده بود.

نبوغ به‌جز سامانه پرواز به تجهیزات خاص دیگری برای انجام تحقیقات مجهز نشده است و به جمع‌آوری نمونه یا تحلیل خاصی نمی‌پردازد. در واقع هدف ناسا از اعزام نبوغ به این ماموریت، بررسی شرایط پرواز در اتمسفر رقیق و نازک مریخ است. نبوغ دارای ۱.۸ کیلوگرم وزن بوده و بخش مهمی از ماموریت ۲.۷ میلیارد دلاری استقامت محسوب می‌شود.

بنابر اعلام آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا، بالگرد مذکور که سرعت آن به ۳۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، تا زمان استقرار در دهانه جزرو (jezero) مریخ برای تامین انرژی به کاوشگر وابسته بود؛ اما پس از آن از طریق پنل خورشیدی انرژی مورد نیازش را تامین می‌کند. این پنل روی پروانه‌های دو قلویی نصب شده که خلاف جهت هم می‌چرخند. پروانه‌های این بالگرد نیروی کافی را برای به پرواز درآوردن آن تولید می‌کنند. نبوغ اولین وسیله‌ای محسوب می‌شود که انسان توانسته آن را بر فراز سطح سیاره‌ای به‌جز زمین به‌پرواز درآورد.

 

espash ، isna

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17760
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها