سومین پرواز بالگرد مریخی ناسا با سرعت بیشتر و طی مسافت طولانی‌تر انجام شد

بالگرد نبوغ (Ingenuity) مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا که به‌تازگی برای اولین بار موفق به پرواز بر فراز سیاره سرخ شده است، سومین پرواز خود را با سرعتی بالاتر و طی مسافتی بیشتری نسبت به دو پرواز قبلی انجام داد. مدت زمان این ماموریت حدود ۸۰ ثانیه گزارش شده است که طی آن نبوغ تا ارتفاع ۵ متری سطح سیاره بالا رفت و مسافت ۵۰ متر را با سرعت ۲ متر در ثانیه پرواز کرد. بالگرد مذکور به‌جز سامانه پرواز به تجهیزات خاص دیگری برای انجام تحقیقات مجهز نشده و به جمع‌آوری نمونه یا تحلیل خاصی نمی‌پردازد. در واقع هدف ناسا از اعزام نبوغ به این ماموریت، بررسی شرایط پرواز در اتمسفر رقیق و نازک مریخ است. نبوغ دارای ۱.۸ کیلوگرم وزن بوده و بخش مهمی از ماموریت ۲.۷ میلیارد دلاری استقامت محسوب می‌شود.

بنابر اعلام آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا، بالگرد مذکور که سرعت آن به ۳۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، تا زمان استقرار در دهانه جزرو (jezero) مریخ برای تامین انرژی به کاوشگر وابسته بود؛ اما پس از آن از طریق پنل خورشیدی انرژی مورد نیازش را تامین می‌کند. این پنل روی پروانه‌های دو قلویی نصب شده که خلاف جهت هم می‌چرخند. پروانه‌های این بالگرد نیروی کافی را برای به پرواز درآوردن آن تولید می‌کنند. نبوغ اولین وسیله‌ای محسوب می‌شود که انسان توانسته آن را بر فراز سطح سیاره‌ای به‌جز زمین به‌پرواز درآورد.

espash ، digiato