راهی ارزان برای تولید آجر فوق العاده مقاوم از خاک مریخ

0 702

مطالعات جدید نشان داده است که خاک مریخ می‌تواند به یک ماده ساختمانی شبیه به بتن تقویت فشرده بسیار قوی حتی قوی‌تر از فولاد تبدیل و به‌عنوان مصالح ساخت‌وساز در مریخ مورداستفاده قرار گیرد.
مصالح بنایی، یکی از مسائل اصلی ایجاد مستعمره در مریخ است که سازندگان اسکان دائمی در مکان‌های راه دور با آن مواجه هستند، شاید حمل‌ونقل بتن و فولاد به قطب جنوب امکان‌پذیر باشد اما این امر در فضا گران و دشوار است، بر همین اساس استفاده از مواد بسیار فراوان در مریخ برای این امر بسیار مقرون‌به‌صرفه است.
خاک مریخ برای میلیاردها سال دست‌نخورده باقی‌مانده و ترکیب شیمیایی بسیار یکنواختی دارد و مطالعات جدید که توسط ناسا تأمین و در مجله‌های علمی منتشرشده حاکی از آن است که یک گروه تحقیقاتی ماده‌ای شبیه خاک مریخ به نام مریخ-1 A تولید کرده که یک ماده سنگی متراکم بسیار قوی است.
 نتایج بررسی گروه دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو بر روی خاک شبیه‌سازی مریخ حاکی از آن است که خاک مریخ A-1 می‌تواند به‌طور مستقیم در دمای محیط و بدون مواد افزودنی به یک جامد قوی و فشرده تبدیل شود.
درگذشته یک گروه تحقیقاتی با تغییر ترکیب شیمیایی خاک، شبه خاک مریخ-1 A را تولید کرده که روشی گران و شامل یک پلیمر برای چسبندگی بیشتر خاک بود.
یو کیو (Yu Qiao) و گروه همراهش به دنبال یک پلیمر ارزان‌قیمت بوده اما پس از مدتی دریافتند که اصلاً نیازی به این پلیمر ندارند در عوض، آن‌ها مریخ-1A را در یک لوله لاستیکی روکش‌دار قرار داده و آن را با یک کمپرسور فشرده کردند این امر باعث شد که ا کسید آهن موجود در خاک مریخ (چیزی است که سبب رنگ قرمز خاک آن شده) به‌عنوان یک عامل اتصال عمل کرده، خاک سست را به سنگ متراکم تبدیل کند.
این آجر ساخته‌شده کمتر از یک میلی‌متر ضخامت داشته و محققان قصد دارند که این آجر ساخته‌شده را در مقیاس بزرگ‌تر امتحان کنند و در صورت موفقیت، آن‌ها به راز ساخت‌وساز بادوام و مقرون‌به‌صرفه در مریخ دست خواهند یافت.
اگرچه خاک مریخ-1A بسیار شبیه به خاک مریخ است، اما یکسان با آن نیست و ممکن است که در حالت واقعی تأثیرات کمتری داشته باشد.
 ناسا در نظر دارد به‌عنوان بخشی از برنامه جدید خود با عنوان”سفر به مریخ” تا سال 1030 یک انسان را در راستای ایجاد یک مجتمع علمی، بر سطح مریخ قرار دهد.

 
منبع sputniknews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1756
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها