ناسا با کمبود لباس فضانوردی مواجه شده است

0 1,415

فضانوردان ناسا از سال 1981 تاکنون از یک نوع لباس برای سفر به فضا استفاده کرده‌اند که این مسئله خطراتی را برای آن‌ها به دنبال داشته است. داده‌های دولتی حاکی از آن است که سازمان ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) با کمبود لباس فضانوردی مواجه شده است. فضانوردان از سال 1981 تاکنون از یک نوع لباس استفاده می‌کنند. باوجوداینکه این لباس‌ها فقط برای 15 سال طراحی‌شده بودند، ناسا موفق شد با انجام برنامه‌های شاتل فضایی این لباس‌ها را برای تعمیرات به زمین بازگرداند. بدون این شاتل‌های فضایی، هیچ راهی برای بازگرداندن لباس‌های فضانوردی به زمین نبود.

حوادث اخیر هم نشان‌دهنده این است که تاریخ انقضای استفاده از این لباس‌های فضانوردی ناسا به پایان خود نزدیک شده است. بزرگ‌ترین مشکل، “سامانه پشتیبانی از حیات” در لباس فضانوردان است. این سامانه‌ها شامل کوله‌پشتی‌های بزرگی هستند که فضانوردان در طول قدم زدن در فضا با خود حمل می‌کنند. در سال 2013، یکی از بخش‌های این کوله‌پشتی در فضا دچار نقص فنی شد. نخستین بار “لوکا پارمیتانو”، فضانورد ایتالیایی با این مشکل مواجه شد.

هنگامی‌که او در یک مأموریت فضایی بود در یک بخش از کوله‌پشتی نشتی ایجاد شد و این نشتی باعث ورود آب به داخل لباس فضانوردی شد. این آب سپس وارد سامانه تهویه فضانورد شد و حدود یک لیتر آب را به سمت کلاه ایمنی وی هدایت کرد. درنتیجه این آب به دهان، گوش‌ها، بینی و چشمان فضانورد هم نفوذ کرد. درنهایت وی به ایستگاه ایمنی فضایی بازگشت و توانست از این حادثه خطرناک جان سالم به در برد. ناسا در سال‌های اخیر هم با دو مورد حادثه مشابه مواجه شده است. اگرچه این حوادث اخیر به‌شدت آنچه برای فضانورد ایتالیایی اتفاق افتاد، نبود.

امروزه از بین 18 “سامانه پشتیبانی از حیات” فضانوردان، فقط 11 مورد آن‌ها قابل‌استفاده هستند. حتی این سامانه‌های باقی‌مانده هم مدت زیادی قابل‌استفاده نخواهند بود. ناسا قصد دارد تا سال 2024، فضانوردان را در چندین مأموریت به کره ماه بفرستد. اما این فضانوردان به لباس‌های مناسب برای سفر خود احتیاج دارند. در دهه گذشته، ناسا حدود 200 میلیون دلار برای تهیه و توسعه لباس‌های فضانوردی هزینه کرده است. اما به خاطر اینکه اهداف ناسا در سال‌های مختلف از سفر به کره ماه به سفر به کره مریخ در نوسان بوده است و به این دلیل که محیط‌های مختلف به لباس‌های فضانوردی متفاوتی نیاز دارند، تهیه لباس فضانوردان با مشکلاتی مواجه شده است. همچنین این بودجه تاکنون برای تهیه و طراحی یک لباس فضانوردی جدید کافی نبوده است.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1730
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها