سیاه‌چاله مشهور جهان عظیم‌تر از تصورات پیشین است

ستاره‌شناسان مرکز بین‌المللی تحقیقات رادیویی ستاره‌شناسی (ICRAR) استرالیا نکته‌ای مهم درباره کهکشان سیگنوس ایکس-۱ (Cygnus X-1) کشف کرده و متوجه شده‌اند سیاه‌چاله مذکور از آنچه تصور می‌شد عظیم‌تر است و در فاصله دورتری نسبت به تصورات قبلی محققان قرار دارد. محققان با استفاده از تلسکوپ‌های VLBA (سرواژهVery Long Baseline Array) که مجموعه‌ای از ۱۰ بشقاب تلسکوپ در سراسر آمریکا هستند و همچنین به‌کارگیری روشی مبنی بر رصد اشیا از زوایای مختلف هنگام چرخش زمین، فاصله این سیاه‌چاله را دقیق‌تر اندازه‌گیری کردند. پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد حجم سیاهچاله ۲۱ بار بیشتر از خورشید است و فاصله آن ۵۰ درصد بیشتر از تصورات قبلی است.

جیمز میلر جونز (James Miller Jones)، محقق ارشد این پژوهش، در‌این‌باره می‌گوید: «اگر بتوانیم یک شی آسمانی را از موقعیت‌های مختلف بررسی کنیم، قادر خواهیم بود با اندازه‌گیری مسافت شی نسبت به اشیای پس‌زمینه، فاصله آن را تا زمین بیابیم.» اطلاعاتی که به‌تازگی جمع‌آوری شده است با تحقیقات یک دهه قبل مقایسه شدند و به‌این‌ترتیب حجم اضافی سیاه‌چاله اندازه‌گیری شد. میلر جونز می‌افزاید: «طی ۶ روز مدار کامل سیاه‌چاله را رصد کردیم و در مرحله بعد مشاهدات تلسکوپ از همان منظومه را در سال ۲۰۱۱ به‌کار گرفتیم.»

سیگنوس ایکس-۱ یکی از مشهورترین سیاه‌چاله‌های جهان است؛ در حقیقت نخستین سیاه‌چاله رصد شده در جهان بود و مطالعات بسیار زیادی روی آن انجام شد. استیون هاوکینگ (Stephen Hawking)، فیزیک‌دان فقید انگلیسی، و کیپ تورن (Kip Thorne)، اختر فیزیک‌دان آمریکایی، نیز به وجود این سیاه‌چاله اقرار کرده بودند.