هند ماهواره سنجشی برزیل را همراه با ۱۸ ماهواره آمریکایی و هندی به فضا پرتاب کرد

0 259

هند با پرتاب ماهواره‌بر PSLV خود ۱۹ ماهواره شامل ۱ ماهواره سنجشی برزیل، ۱۲ ماهواره ارتباطاتی آمریکا و ۶ ماهواره تحقیق و توسعه هندی را به فضا پرتاب کرد. این ماموریت روز یکشنبه ۲۸فوریه (۱۰اسفند) ساعت ۰۴:۵۴ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی ساتیش دهاوان (Satish Dhawan) انجام شد. طی عملیات مذکور، ماهواره آمازونیا-۱ (Amazonia-1) متعلق به موسسه ملی تحقیقات فضایی (National Institute for Space Research) برزیل و ۱۲ ماهواره اسپیس‌بی (SpaceBEE) متعلق به استارت‌آپ آمریکایی سوارم (Swarm Technologies) به فضا ارسال شدند. به‌علاوه، ماهواره اس‌دی‌ست (SDSAT)، سه ماهواره یونیتی‌ست (UNITYsat) و ماهواره سیندهونِترا (SindhuNetra) که همگی آن‌ها را موسسات و نهادهای هندی ساخته‌اند و از نوع تحقیق و توسعه به‌شمار می‌روند، در این عملیات در مدار قرار گرفتند.

آمازونیا-۱ اولین ماهواره پایش زمین محسوب می‌شود که متخصصان برزیلی، خود، به‌طور کامل آن را ساخته‌اند. ماموریت اصلی این ماهواره نظارت بر جنگل‌های برزیل و مقابله با جنگل‌زدایی عنوان شده است. آمازونیا-۱ با وزنی معادل ۲۹۰ کیلوگرم و عمر طراحی ۴ سال، از باس ماهواره‌‌ای MMP بهره می‌برد.

این ماهواره مجهز به ابزار اپتیکال (نوری) موسوم به AWFI (سرواژه Advanced Wide Field Imager) بوده که در باند مادون قرمز نزدیک و مرئی کار می‌کند و با قدرت تفکیک مکانی ۴۰ متر، قادر به تصویربرداری از نواری به عرض حدودا ۷۸۰ کیلومتر از زمین است. ابزار یادشده امکان تصویربرداری از جنگل‌ها را در هر نوع شرایط آب و هوایی فراهم می‌آورد. برزیل قصد دارد در آینده ماهواره دیگری از این نوع را روانه مدار زمین کرده و یک سامانه شامل دو ماهواره را ایجاد کند. 

نمای ماهواره آمازونیا-۱

۱۲ ماهواره‌ اسپیس‌بی نیز با ابعاد 0.25U به ده‌ها ماهواره دیگر این منظومه اضافه شدند؛ منظومه‌ای که ماموریت آن ارتباطات ماهواره‌ای دو طرفه و رله داده عنوان شده و قرار است در نهایت ۱۵۰ ماهواره را شامل شود. استارت‌آپ سوارم در زمینه اینترنت اشیا فعالیت می‌کند و به‌دنبال ایجاد ارتباط میان حسگرها و دستگاه‌های با سرعت انتقال داده پایین از فضاست.

نمای ماهواره‌های اسپیس‌بی

PSLV که در این ماموریت از نسخه PSLV-DL آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر چهار مرحله‌ای است و سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) آن را ساخته است. این ماهواره‌بر دارای طول کلی ۴۴ متر بوده و وزن نسخه‌های مختلف آن از ۲۳۰ تا ۳۲۰ تن متغیر است. همچنین قطر مراحل اول و دوم آن ۲.۸ متر، مرحله سوم ۲ متر و مرحله چهارم آن ۱.۳ متر است. این ماهواره‌بر قادر به حمل ۳۸۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو بوده و هر بار پرتاب آن بین ۱۸ تا ۲۸ میلیون دلار هزینه دربردارد. PSLV که مراحل آن از هر دو نوع سوخت مایع و جامد بهره می‌برند، اولین بار در سال ۱۹۹۳ به فضا پرتاب شد و با احتساب این پرتاب تاکنون ۵۳ ماموریت را پشت‌سر گذاشته که در ۳ مورد با شکست مواجه شده است. 

 

wikipedia ، wikipedia ، espash ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، rocketlaunch ، timesofindia ، space

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16490
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها