استارت‌آپ آمریکایی در صدد کاهش هزینه تهیه تصاویر ماهواره‌ای با قدرت تفکیک مکانی بالا

0 232

استارت‌آپ آمریکایی آلبدو (Albedo) تصمیم دارد با ارسال ماهواره‌هایی مجهز به دوربین‌های با دهانه بزرگ به مدارهای بسیار کم‌ارتفاع، هزینه تهیه تصاویر ماهواره‌ای با قدرت تفکیک مکانی بالا را کاهش دهد. هدف این شرکت رسیدن به قدرت تفکیک مکانی ۰.۱ متری برای تصویربرداری الکترو-اپتیکی و ۲ متری برای تصاویر حرارتی با ماهواره‌‌هایی به ابعاد یک یخچال خانگی است. این استارت‌آپ مدعی است که قدرت تفکیک مکانی ۹ برابر بیشتر از بهترین تصاویر ماهواره‌ای تجاری و در دسترس فعلی ارائه خواهد داد. ماهواره‌های شرکت آلبدو به پیشرانش الکتریکی و قابلیت سوخت‌گیری در مدار مجهز خواهند بود تا بتوانند مدت طولانی‌تری در مدار باقی بمانند.


در حال حاضر براساس قوانین فروش تجاری تصاویر ماهواره‌ای با قدرت تفکیک مکانی ۰.۱ متری در آمریکا بدون داشتن مجوز خاص امکان پذیر نیست. اما مدیر اجرایی آلبدو گفته است که اطمینان دارد تا زمان پرتاب ماهواره‌ها و ایجاد منظومه ماهواره‌ای خود با چالش‌های اندکی در این زمینه مواجه خواهد بود. آلبدو پرتاب ماهواره‌هایش را برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی کرده است و می‌خواهد در سال ۲۰۲۷ به منظومه‌ای متشکل از ۲۴ ماهواره برسد. مطابق برنامه‌ریزی‌ها سوخت‌گیری در مدار کم‌ارتفاع زمین تا زمانی که ماهواره‌های این شرکت نیاز به سوخت پیدا کنند در دسترس خواهد بود. این زمان حدودا دو سال پس از قرار گرفتن ماهواره‌ها در مدار است.

آلبدو از حمایت شرکت آمریکایی وای کامبینیتور (Y Combinator) در نقش شتابدهنده استارت‌آپ برای تاسیس بهره گرفته است. همچنین به‌دلیل کاربرد تصاویر ماهواره‌ای حرارتی این استارت‌آپ در بررسی انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلایندگی مراکزی مانند نیروگاه‌ها، یک صندوق که روی فناوری‌های اقلیمی سرمایه‌گذاری می‌کند، نیز از آلبدو حمایت کرده است.

 

ycombinator

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16391
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها