همکاری‌های فضایی روسیه و قزاقستان افزایش می‌یابد

0 1,126

رئیس‌جمهور روسیه گفت: همکاری «مسکو» و «آستانه» در حوزه فضایی فقط محدود به پایگاه فضایی «بایکونور» نیست و شامل طراحی تجهیزات فضایی جدید نیز می‌شود.«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در نشست مقامات ارشد اتحادیه اقتصادی اوراسیا در «بیشکک» گفت: همکاری روسیه و قزاقستان در پایگاه فضایی «بایکونور» ادامه می‌یابد. وی در این‌باره اظهار داشت: روسیه به اطلاع «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان می‌رساند که با پیشنهاد وی در جهت ادامه و توسعه همکاری‌های دوجانبه در فضا با استفاده از پایگاه فضایی «بایکونور» موافق است.

پوتین افزود: 2 کشور تمام برنامه‌های خود را با در نظر گرفتن فعالیت در پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان و پایگاه فضایی «ووستاچنی» در روسیه هماهنگ می‌کنند. رئیس جمهور روسیه ادامه داد: این کار برای ادامه همکاری‌ها در پروژه‌های موجود با قزاقستان ضروری است.وی تصریح کرد: همکاری روسیه با قزاقستان فقط به استفاده از بایکونور محدود نمی‌شود، بلکه شامل تحقق برنامه‌هایی در جهت پرتاب‌های مشترک و طراحی تجهیزات موشکی و فضایی جدید نیز هست. پایگاه فضایی بایکونور یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سازمان‌های پرتاب فضایی فعال در جهان است که در قزاقستان قرار دارد. پایگاه فضایی ووستوچنی در منطقه خاور دور در خاک روسیه قرار دارد که ساخت آن در سال 2010 آغاز شد و در سال 2016 به اتمام رسید.

«آندری ایانین» دانشمند روس در حوزه فضا با اشاره به ‌اینکه این 2 پایگاه فضایی باید با هم کار کنند، گفت: این 2 پایگاه فعالیت‌های متفاوت و مهمی را انجام می‌دهند که یکی از عملکردهای اصلی بایکونور برقراری رابطه راهبردی بین روسیه و قزاقستان است و یکی از فعالیت‌های مهم ووستوچنی توسعه خاور دور است. طبق توافق‌های حاصل بین روسیه و قزاقستان، «مسکو» تا سال 2050 شهر بایکونور و پایگاه فضایی آن را اجاره کرده است. در این شهر نیروهای تأمین امنیت روسیه بر نظم عمومی نظارت دارند.

منبع خبرگزاری فارس
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1621
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها