ژاپن یک ماهواره ارتباطاتی را برای مأموریت‌های نظامی و غیرنظامی به فضا پرتاب کرد

0 179

ژاپن یک ماهواره ارتباطاتی موسوم به JDRS-1 را برای هر دو هدف نظامی و غیر نظامی در مدار ژئو قرار داد. این مأموریت روز یکشنبه ۲۹نوامبر (۹آذر) ساعت ۰۷:۲۵ به‌وقت گرینویچ توسط ماهواره‌بر H-2A و از پایگاه فضایی تانه‌گاشیما (Tanegashima) در جنوب غربی ژاپن انجام گرفت. JDRS-1 که برای رله داده از آن استفاده خواهد شد، توسط آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) اپراتوری می‌شود.

ماهواره مذکور داده‌های اپتیکال (نوری) و راداری از ماهواره‌های جمع‌آوری اطلاعات (Information Gathering Satellite به‌اختصار IGS) و سایر داده‌ها از ماهواره‌‌های تحقیقاتی ژاپن را دریافت کرده و به زمین منتقل می‌کند. IGS برنامه ماهواره‌های جاسوسی ژاپن است که از سال ۱۹۹۸ و به‌دنبال تهدیدات موشکی کره شمالی آغاز شد. مأموریت اصلی برنامه مذکور ارائه هشدار سریع در مورد پرتاب‌های موشکی در منطقه و رصد تهدیدات احتمالی علیه این کشور عنوان شده است.

نمای ماهواره JDRS-1

از این ماهواره که ظاهراً از باس DS-2000 بهره می‌برد، جزئیات چندانی منتشر نشده؛ با‌این‌وجود درباره محموله‌های آن اطلاعاتی در دسترس است که شامل یک محموله‌ نظامی برای رله داده‌های اپتیکال از آخرین نسل ماهواره‌های IGS و محموله‌ای غیرنظامی برای آزمایش یک سامانه رله داده از ماهواره‌های مدار لئو می‌شوند. داده‌های این ماهواره که به‌طور مشترک توسط JAXA و دولت ژاپن ساخته شده، از طریق باند Ka به ایستگاه‌های زمینی انتقال می‌یابند. JDRS-1 جایگزین ماهواره رله داده DRTS می‌شود که از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۱۷ عملیاتی بود.

H-2A که در این عملیات از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای می‌باشد که توسط شرکت ژاپنی صنایع سنگین میتسوبیشی (Mitsubishi Heavy Industries) ساخته شده است. این ماهواره‌بر دارای طول کلی ۵۳ متر و قطر ۴ متر بوده و نسخه‌های مختلف آن از ۲۸۵ تا ۴۴۵ تُن وزن دارند. H-2A بسته به نسخه مورد استفاده قادر به حمل ۱۰ تا ۱۵ تُن محموله به مدار لئو می‌باشد. این ماهواره‌بر که اولین مأموریت خود را در سال ۲۰۰۱ به‌انجام رساند، با احتساب این عملیات تاکنون ۴۳ بار به فضا پرتاب شده که فقط یک مورد آن ناموفق بوده است. هر بار پرتاب H-2A مبلغی معادل ۹۰ میلیون دلار هزینه دربردارد و هر دو مرحله آن از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برند.

 

wikipedia ، wikipedia ، space.skyrocket ، spacenews ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16091
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها