کشف شباهت‌های حیرت‌انگیز میان مغز انسان و جهان هستی!

مطالعات جدید دانشمندان خبر از کشف شباهت‌های بیشتری بین جهان هستی و مغز انسان می‌دهد. جهان هستی و مغز انسان به‌عنوان دو سامانه پیچیده اگرچه از نظر ابعاد هیچ تناظری با یکدیگر ندارند، شباهت‌های زیادی بین مغز انسان و سلول‌های عصبی آن و جهان هستی و کهکشان‌هایش وجود دارد. این موضوع نشان می‌دهد که فرایندهای فیزیکی توانایی ایجاد ساختارهای پیچیده اما مشابه را دارد.

برخی شباهت‌های جهان هستی و مغز بسیار ساده و ملموس هستند. به‌عنوان‌مثال مغز انسان با شبکه‌ای شامل حدود ۷۰ میلیارد نورون کار می‌کند. جالب است بدانید که جهان هستی نیز حدود ۱۰۰ میلیارد کهکشان دارد. در هر دو مورد شبکه پیچیده تشکیل‌دهنده آن، شامل رشته‌های طولانی و گره‌هایی است که به‌یکدیگر متصل شده‌اند. اگر تصویری از مغز انسان را با شبکه گسترده‌اش با تصویری از کیهان کنار هم قرار دهید، این تناظر به‌خوبی قابل رؤیت است. در هر دو سامانه، این رشته‌ها حدود ۳۰ درصد از جرم اصلی را تشکیل می‌دهند. همچنین ۷۰ درصد مغز را آب و ۷۰ درصد کیهان را انرژی تاریک تشکیل داده است.

محققان برای بررسی بیشتر شباهت‌ها، نحوه تشکیل شبکه‌های کهکشانی را با مغز انسان مقایسه کردند. فرانکو وازا (Franco Vazza)، اخترفیزیک‌دان دانشگاه بولونیا (University of Bologna)، که در این مطالعه با آلبرتو فلتی (Alberto Feletti)، جراح مغز و اعصاب دانشگاه ورونا (University of Verona)، همکاری داشته، می‌گوید: «ما تراکم طیفی هر دو سامانه را محاسبه کردیم. این روشی است که اغلب در کیهان‌شناسی برای مطالعه توزیع فضایی کهکشان‌ها استفاده می‌شود. تجزیه‌وتحلیل‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که توزیع نوسان‌های درون شبکه عصبی مخچه در مقیاسی از ۱ میکرومتر تا ۰.۱ میلی‌متر همانند توزیع ماده معمولی در شبکه کیهانی است که در مقیاس بزرگ‌تری از ۵ میلیون تا ۵۰۰ میلیون سال نوری رخ می‌دهد.»