استفاده از داده‌های ماهواره‌ای برای رصد وضعیت تردد کامیون‌ها در اروپا طی دوران شیوع کرونا

0 237

مدتی پیش آژانس فضایی اروپا (ESA) فراخوانی را برای ارائه طرح‌های فضاپایه به‌منظور مقابله با اثرات شیوع ویروس کرونا اعلام کرد. اکنون این سازمان یکی از ایده‌های منتخب را منتشر کرده که مطابق آن کامیون‌های در حال تردد در سراسر کشورهای عضو اتحادیه اروپا شناسایی و تعداد آن‌ها مشخص می‌شود. بدین شکل می‌توان تأثیر شیوع این بیماری بر وضعیت حمل و نقل این وسایل نقلیه را مشخص کرد؛ حوزه‌ای که این بحران تأثیر قابل‌توجهی بر آن داشته است. طرح مذکور شامل پلتفرمی می‌شود که توسط هنریک فیسر (Henrik Fisser)، محقق دانشگاه ژولیوس ماکسیمیلیان وورتسبورگ (Julius Maximilians University Wurzburg) آلمان، توسعه یافته و از داده‌های مأموریت ماهواره‌ای سنتینل-۲ (Sentinel-2) آژانس فضایی اروپا استفاده می‌کند.

از آنجایی که کامیون‌ها معمولاً در تصاویر سنتینل-۲ قابل مشاهده نیستند، طرح فیسر مورد توجه قرار گرفت. ایده این محقق روشی را برای شناسایی کامیون‌ها با استفاده از الگوهای بازتابندگی وسایل نقلیه در حال حرکت در مسافت‌های طولانی مانند کامیون‌ها ارائه می‌دهد. اگرچه کامیون‌ها آن‌قدری کوچک هستند که در تصاویر مأموریت ماهواره‌ای سنتینل-۲ دیده نمی‌شوند، حرکتشان نشانه‌هایی از خود بر جای می‌گذارد که تشخیص حضور آن‌ها را امکان‌‌پذیر می‌کند؛ امری که فیسر با بهره‌گیری از آن موفق به توسعه روش خود شده است.

فیسر برای این منظور داده‌های سنتینل-۲ از کل کشورهای اتحادیه اروپا در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ را در وضوحی به‌اندازه ۱۰ متر در هر پیکسل مورد پردازش و تجزیه و تحلیل قرار داد. نتایج پلتفرم فیسر نشان داد ترافیک کامیون‌ها طی دوران شیوع ویروس کرونا نسبت به بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ به‌طور متوسط ۱۱ درصد (۱۵ درصد در بزرگراه‌ها و ۷ درصد در جاده‌ها) کاهش داشته است. این کاهش برای بخش‌هایی از «جاده ئی۴۰ اروپا» (European route E40) در فرانسه و بلژیک به‌میزان قابل‌توجه ۴۲ درصد می‌رسد.

سنتینل-۲ جزو ماهواره‌های پروژه‌ رصد زمین است که توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) به‌عنوان بخشی از برنامه کوپرنیک (Copernicus Programme) به‌منظور بهبود مأموریت‌های دیده‌بانی زمین و پشتیبانی از خدماتی مانند پایش جنگل‌ها، بررسی تغییرات پوشش زمین و مدیریت بلایای طبیعی توسعه یافته‌اند. این پروژه شامل دو ماهواره یکسان سنتینل-۲ای (Sentinel-2A) و سنتینل-۲بی (Sentinel-2B) می‌شود که به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ در مدار لئو قرار گرفته‌اند.

نمای ماهواره‌های سنتینل-۲

ماهواره‌های مذکور با وزن ۱۱۳۰ کیلوگرم و طول عمر ۷ سال دارای باس ماهواره‌ای از نوع استروباس-ال (AstroBus-L) بوده و سازنده‌ آن‌ها شرکت ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space) است. همچنین قدرت تفکیک مکانی این دو ماهواره ۱۰-۲۰ متر بوده و دارای میدان دید ۲۹۰ کیلومتر می‌باشند. قرار است دو ماهواره دیگر سنتینل-۲ در آینده به فضا پرتاب شوند.

 

espash

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15987
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها