شهاب‌سنگی که سال ۲۰۱۸ به زمین خورد، حاوی عناصر ایجاد حیات است

دانشمندان در پژوهش‌های خود دریافتند شهاب‌سنگی که در ۱۶ژانویه۲۰۱۸ در آسمان آمریکا پدیدار شد و سپس در یک دریاچه یخ‌زده در ایالت میشیگان فرود آمد، حاوی برخی عناصر اصلی برای ایجاد حیات است. این شهاب‌سنگ با پهنای ۱.۸ متر، هنگام حرکت با سرعت ۳۰ هزار مایل بر ساعت آسمان را روشن کرد. سپس قطعات شهاب‌سنگ مذکور ردیابی و به دانشمندان تحویل داده شد. به‌گفته محققان برخی ترکیبات آلی درون این شهاب‌سنگ یافت شده که حاوی کربن پایه اسیدهای آمینه، چربی‌ها، دی‌ان‌ای و سایر مواد بیولوژیکی هستند.

فیلیپ هک (Philipp Heck)، از محققان پژوهش بر روی شهاب‌سنگ یادشده، می‌گوید: «این نوع ترکیبات آلی احتمالاً هنگام تشکیل اولیه زمین توسط شهاب‌سنگ‌ها به زمین منتقل شده‌اند و ممکن است به ایجاد مواد تشکیل‌دهنده حیات کمک کرده باشند.»

در حالی که دانشمندان می‌دانند که چنین ترکیباتی در پیشرفت حیات کره زمین بسیار موثر بودند، اما درک ریشه آن‌ها همچنان همانند یک راز است. برخی می‌گویند که آن‌ها از اعماق زمین بیرون زده‌اند، در حالی که برخی دیگر معتقدند احتمالاً از طریق شهاب‌سنگ‌ها از جهان دیگر بر روی سیاره ما فرود آمده‌اند.

جنیکا گریر (Jennika Greer)، یکی از نویسندگان این تحقیق و دانشمند دانشگاه شیکاگو (University of Chicago)، اظهار می‌کند: «تحقیق ما نشان داد که این شهاب‌سنگ جدا از حضور ترکیبات آلی، یک شکل نادر از شهاب‌سنگ است که به آن کندریت اچ۴ (H4 chondrite) می‌گویند.»