چین دو ماهواره سنجشی را برای نظارت بر شرایط محیطی زمین در مدار قرار داد

0 260

چین دو ماهواره سنجشی اپتیکال (نوری) را برای پایش شرایط محیطی زمین به فضا پرتاب کرد. این ماهواره‌ها موسوم به HJ-2 (سرواژه Huan Jing-2) سری دوم ماهواره‌های Huan Jing محسوب می‌شوند که با هدف جایگزینی آن‌ها در مدار قرار گرفتند. مأموریت مذکور روز یکشنبه ۲۷سپتامبر (۶مهر) ساعت ۰۳:۲۳ به‌وقت ساعت هماهنگ جهانی توسط ماهواره‌بر لانگ‌ مارچ-۴بی (Long March-4B) از پایگاه فضایی تای‌یوآن (Taiyuan) در شمال چین انجام شد.

ماهواره‌های HJ-2 شامل دو ماهواره HJ-2B و HJ-2A عمدتاً برای حفاظت از محیط زیست، نظارت کلان بر بهره‌برداری‌ها از زمین‌‌ در مناطق مختلف، پایش منابع آب، رصد محصولات کشاورزی، مقابله با بلایای طبیعی و همچنین نجات اضطراری در شرایط زلزله مورد استفاده قرار خواهند گرفت. ماهواره‌های سری اول که شامل دو ماهواره می‌شوند، در مقایسه با نسل قدیمی ماهواره‌های نظارت بر محیط زیست، کارآیی بالاتری را در جمع‌آوری داده‌ها و عملکرد فنی نشان داده‌اند. این ماهواره‌ها شامل HJ-1B و HJ-1A سال ۲۰۰۸ به فضا پرتاب شدند.

مأموریت ماهواره‌های این سامانه ماهواره‌ای به‌همراه یک ایستگاه زمینی و یک سامانه‌ نرم‌افزاری انجام می‌شود و قادر به پایش زمین در همه نوع شرایط آب و هوایی هستند. هر دو ماهواره جدید مجهز به چهار محموله شامل دوربین با قدرت تفکیک مکانی ۱۶ متر، تصویرگر فراطیفی، دوربین مادون قرمز و یک تصحیح‌کننده اتمسفر (atmospheric corrector) می‌شوند. این ماهواره‌ها قادر به ارائه تصاویر چندطیفی با قدرت تفکیک مکانی ۱۶ متر و تصاویر فراطیفی و مادون قرمز با قدرت تفکیک مکانی ۴۸ متر می‌باشند.

نمای ماهواره‌های HJ-2

قدرت تفکیک مکانی داده‌های مرئی، مادون قرمز و فراطیفی ماهواره‌های HJ-2A و HJ-2B تا دو برابر نسبت به دو ماهواره سری اول بهبود یافته و همچنین قدرت تفکیک مکانی فراطیفی و نسبت سیگنال به نویز نیز به‌طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است.

HJ-2B و HJ-2A از باس ماهواره‌ای کست۲۰۰۰ (CAST2000) بهره می‌برند و توسط آکادمی فناوری‌های فضایی چین (China Academy of Space Technology به‌اختصار CAST) ساخته شده‌اند. طول عمر زیاد و استحکام بالا از ویژگی‌های ماهواره‌های مذکور می‌باشد. ماهواره‌های جدید می‌توانند یک تصویر کلی از داده‌های چند طیفی مرئی و مادون قرمز را طی ۲ روز و یک تصویر جهانی از داده‌های فراطیفی را طی ۱۵ روز تهیه کنند؛ قابلیتی که ۱۰ برابر بیشتر از دو ماهواره اول این سری است.

لانگ مارچ-۴بی که با نام چانگ‌ ژنگ-۴بی (Chang Zheng-4B) نیز خوانده می‌شود، یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای است که قادر به حمل ۴۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو می‌باشد. طول کلی این ماهواره‌بر ۴۴.۱ متر بوده و حدود ۲۴۹ تُن وزن دارد. لانگ مارچ-۴بی توسط آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology به اختصار SAST) توسعه یافته و اولین بار در سال ۱۹۹۹ به فضا پرتاب شد. همچنین هزینه هر مأموریت آن در سال ۲۰۰۶ مبلغی معادل ۵۰ میلیون دلار اعلام شده است. ماهواره‌بر مذکور با احتساب این مأموریت تاکنون ۴۰ بار به فضا پرتاب شده که فقط در یک مورد شکست خورده است. این پرتاب ۳۴۸ اُمین مأموریت سری ماهواره‌برهای لانگ مارچ محسوب می‌شود. 

 

wikipedia ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، xinhuanet ، globaltimes

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15834
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها