چین دومین ماهواره سنجشی گائوفن-۱۱ را به فضا پرتاب کرد

0 353

چین دومین ماهواره سنجشی اپتیکال (نوری) سری گائوفن-۱۱ (Gaofen-11) را توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴بی (Long March-4B) در مدار قرار داد. این ماهواره روز دوشنبه ۷سپتامبر (۱۷شهریور) ساعت ۱۰:۲۷ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی تای‌یوآن (Taiyuan) به فضا پرتاب شد. ماهواره‌های گائوفن-۱۱ دارای قدرت تفکیک مکانی زیر ۱ متر بوده و از داده‌های آن‌ها عمدتاً برای تهیه نقشه‌برداری‌ از زمین، طراحی شبکه‌های جاده‌ای، برنامه‌ریز‌های شهری، برآورد محصولات زراعی و مقابله با بلایای طبیعی استفاده می‌شود. ماهواره اول سال ۲۰۱۸ توسط همین ماهواره‌بر به فضا پرتاب شده بود. ماهواره‌های‌ گائوفن-۱۱ در یک مدار بیضوی با ارتفاع اوج ۶۹۴ کیلومتر و حضیض ۲۴۸ کیلومتری از سطح زمین قرار دارند. 

ماهواره تازه‌ پرتاب‌شده از پروژه‌ای موسوم به «طرح کمربند و جاده» (Belt and Road Initiative) نیز پشتیبانی اطلاعاتی خواهد کرد. این طرح یک راهبرد توسعه زیرساخت جهانی می‌باشد که در سال ۲۰۱۳ توسط دولت چین برای سرمایه‌گذاری در ۷۰ کشور و سازمان بین‌المللی تصویب شد. از اهداف مهم این طرح که با نام یک کمربند یک جاده (One Belt One Road به اختصار OBOR) نیز شناخته می‌شود، توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» می‌باشد. گفتنی است ماهواره‌های گائوفن چین مجموعه‌ای از ماهواره‌های رصد زمین هستند که برای یک برنامه دولتی موسوم به CHEOS (سرواژه High-definition Earth Observation System) در مدار قرار می‌گیرند. هدف از پرتاب این ماهواره‌ها به‌طور کلی گردآوری داده‌های تقریباً در لحظه و در همه نوع شرایط آب و هوایی برای مقاصد غیرنظامی عنوان شده است.

لانگ مارچ-۴بی که با نام چانگ‌ ژنگ-۴بی (Chang Zheng-4B) نیز خوانده می‌شود، یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای است که قادر به حمل ۴۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو می‌باشد. طول کلی این ماهواره‌بر ۴۴.۱ متر بوده و حدود ۲۴۹ تُن وزن دارد. لانگ مارچ-۴بی که توسط آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology به اختصار SAST) توسعه یافته، اولین بار در سال ۱۹۹۹ به فضا پرتاب شد و هزینه هر مأموریت آن در سال ۲۰۰۶ مبلغی معادل ۵۰ میلیون دلار اعلام شده است. ماهواره‌بر مذکور با احتساب این مأموریت تاکنون ۳۸ بار به فضا پرتاب شده که فقط در یک مورد شکست خورده است. این پرتاب ۳۴۵ اُمین مأموریت سری ماهواره‌برهای لانگ مارچ محسوب می‌شود. 

 

wikipedia ، space.skyrocket ، spacelaunchnow ، wikipedia ، xinhuanet

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15749
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها