ماهواره‌های اینترنتی اسپیس‌ایکس اثرات منفی قابل‌توجهی بر رصدهای نجومی خواهند داشت

اخترشناسان قرارگیری هزاران ماهواره‌ اینترنتی استارلینک (Starlink) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) در مدار لئو و به‌طبع آن افزایش روشنایی‌های مصنوعی در آسمان شب را دلیلی برای تغییر دنیای نجوم در آینده می‌دانند. در سال‌های آینده تعداد ماهواره‌ها بیشتر و بیشتر خواهد شد و همین موضوع می‌تواند تاثیرات منفی زیادی بر اخترشناسی داشته باشد.

دانشمندان به این موضوع اشاره می‌کنند که وجود شمار بالای ماهواره‌های استارلینک در مدار لئو نحوه اخترشناسی رصدی در طول موج‌های نوری و نزدیک به مادون قرمز را به‌طور اساسی تغییر می‌دهد. تعداد بالای ماهواره‌ها تأثیر زیادی روی رصدخانه‌هایی مانند ورا سی.روبین (Vera C. Rubin) خواهد داشت؛ رصدخانه‌ای که هم‌اکنون در شیلی در حال توسعه است. از‌این‌رو اخیراً گزارشی منتشر شده که راهکارهایی را برای کاهش تاثیر ماهواره‌ها بر رصدهای نجومی پیشنهاد می‌کند.

در گزارش مذکور چندین راهکار برای کاهش تأثیر این ماهواره‌ها بر رصدهای نجومی به‌چشم می‌خورد که از میان آن‌ها می‌توان به محدود کردن ارتفاع ماهواره‌ها، تیره کردن سطح آن‌ها یا استفاده از سایبان برای ماهواره‌ها، تغییر محل آن‌ها برای انعکاس کمتر نور خورشید و همچنین همکاری با اپراتورهای ماهواره‌ای برای جلوگیری از قرارگیری تلسکوپ در راستای ماهواره‌ها اشاره کرد.

در این میان تنها یک راهکار می‌تواند اثرات این ماهواره‌ها را به‌صورت کامل خنثی کند که آن پرتاب ماهواره‌های کمتر یا عدم قرارگیری ماهواره در مدار لئو است؛ راه حلی که تقریباً غیرعملی به‌نظر می‌رسد. البته اسپیس‌ایکس همکاری مناسبی با اخترشناسان دارد و دانشمندان انتظار دارند این شرکت به راه حل مناسبی دراین‌باره دست پیدا کند.