سیگنال‌های مرموز فضایی در زمان مقرر تکرار شدند

0 319

بررسی‌های ستاره شناسان چینی و آلمانی منجر به شناسایی یک سیگنال رادیویی منظم و تکرارشونده در فضا شده است. مدتی پیش بود که اخترشناسان موفق به کشف یک الگوی پنهان برای انفجارهای رادیویی سریع (FRB) شدند و حالا این سیگنال‌های رادیویی طبق پیش‌بینی‌ها فعال شده‌اند. FRB پالس‌های سیگنال‌های رادیویی هستند که مقدار قابل‌توجهی انرژی را در میلی‌ثانیه انتشار می‌دهند.

تحقیقی که در گذشته انجام شده، نشان می‌دهد این سیگنال‌های رادیویی در بازه ۱۵۷ روزه فعالیت می‌کنند که ۹۰ روز آن مربوط به انتشار پالس‌ها می‌شود و ۶۷ روز خبری از آن‌ها نیست. با توجه به این موضوع، اخترشناسان انتظار داشتند که این پالس‌ها در فاصله ۱۳خرداد تا ۷شهریور فعالیت خود را آغاز کنند. در همین راستا تیمی از دانشمندان با استفاده از تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری (FAST) در چین توانستند موقعیت سیگنال‌ها را شناسایی کنند. بااین‌حال تا قبل از تاریخ ۲۷مرداد خبری از فعالیت این سیگنال‌ها با نام FRB 121102 نبود، تا اینکه ۱۲ انفجار در مدت دو ساعت در فضا شکل گرفت.

رصد جدید دانشمندان یافته‌های پیشین را تأیید می‌کند، اگرچه هنوز ابهامات زیادی درباره جزئیات این چرخه وجود دارد. اخترشناسان با ترکیب چندین پژوهش می‌گویند این بازه زمانی به‌صورت دقیق برابر ۱۵۶.۱ روز است که در این میان، منبع برای مدت ۹۹ روز فعال باقی می‌ماند. با توجه به گفته اخترشناسان، انتظار می‌رود این شیء در فاصله ۱۰شهریور تا ۱۹شهریور خاموش باشد. در صورتی که در فاصله زمانی همچنان شاهد انفجارهای رادیویی سریع باشیم، یافته‌های قبلی زیر سؤال می‌رود و نباید منتظر یک چرخه برای آن‌ها بود.

با وجود چنین یافته‌ای، دانشمندان اکنون نظر متفاوتی درباره الگوی تکرارشونده FRB 121102 دارند. محققان از بازه ۱۶۱ روزه FRB خبر داده‌ و انتظار دارند این سامانه در فاصله ۱۹تیر تا ۲۳مهر فعال شود، سپس تا تاریخ ۱۷آذر خاموش باشد.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15711
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها