پروژه اروپا برای توسعه ایده استفاده از ید جهت تولید نیرو در پیشرانه‌های الکتریکی

0 763

اخیراً پروژه‌ای موسوم به iFACT (سرواژه عبارت iodine Fed Advanced Cusp field Thruster) در آلمان و با حمایت مالی کمیسیون اروپا (European Commission) راه‌اندازی شده تا استفاده از ید به‌عنوان ماده جایگزین برای تولید نیروی پیشران در پیشرانه‌های الکتریکی را بررسی کند. این پروژه به‌عنوان بخشی از برنامه هورایزن ۲۰۲۰ (Horizon 2020) کمیسیون اروپا و با بودجه‌ای معادل ۲ میلیون یورو طی ۲ سال اجرا می‌شود. iFACT با هماهنگی شرکت ایرباس (Airbus) در آلمان و همکاری شرکایی از هفت کشور اروپایی اجرایی می‌شود.

طی این پروژه، زیرساخت‌های آزمایش زمینی برای انجام تست‌ها، جهت توسعه این ایده و تولید مجموعه مواد حاوی ید فراهم می‌شود؛ موادی که برای پیشبرد این پروژه مناسب باشد. زیرسامانه‌های iFACT کاهش قابل‌توجه جرم زیرسامانه، به‌ویژه جرم مورد نیاز برای سامانه تغذیه پیشرانه، و همچنین صرفه‌جویی در هزینه و کاهش حجم پیشرانه را به‌دنبال خواهد داشت. اروپا با پیشبرد iFACT در صدد یافتن پاسخ‌هایی‌ برای برخی مسائل اساسی در این زمینه مانند تأثیرات خوردگی ید بر پلتفرم‌های ماهواره‌ای است.

 استفاده از ید برای تولید نیروی پیشران و طرحی سامانه تغذیه‌ای که سازگار یا چنین ماده‌ای باشد، این ظرفیت را دارد که تغییری اساسی در صنعت فضا ایجاد کند. موفقیت در پروژه iFACT که استفاده از ید به‌عنوان جایگزینی برای زنون در ییشرانه‌های الکتریکی و همچنین تولید زیرسامانه‌های پیشران الکتریکی با کارآیی بالا و هزینه بسیار کم را به‌همراه خواهد داشت، می‌تواند اروپا را در این زمینه در صنعت فضا در سطح جهان مطرح کند.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15148
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها