اتصال ماهواره‌های کوچک با یکدیگر توسط شبکه مش

0 479

شرکت آمریکایی تدرس (.Tethers Unlimited, Inc) اخیراً مدل جدیدی از یک سامانه شبکه مش (mesh networking) را ارائه داده که حهت اتصال ماهواره‌های کوچک در مدار طراحی شده و برای مشتری‌هایی کاربرد دارد که می‌خواهند نامشان محرمانه باشد. یک شبکه مش شبکه‌ای از روترهای بهم پیوسته است که گره یا نود (Node) نام دارند. این نودها با اتصال به یکدیگر پوشش اینترنت را در یک منطقه گسترده تأمین می‌کنند؛ امری که شبکه‌های خانگی رایج قادر به انجام آن نیستند. روتر (Router) نیز یک دستگاه الکترونیکی است که چندین شبکه کامپیوتری را از طریق اتصال‌های سیمی یا بدون سیم به یکدیگر متصل می‌کند.

این سامانه با نام SWIFT-LINQ، یک برنامه نرم‌افزاری است که بر روی رادیوهای نرم‌افزار‌محور SWIFT این شرکت جهت اتصال منظومه‌های ماهواره‌ای و دیگر انواع گروه‌های ماهواره‌ها توسط یک شبکه مش اجرا می‌شود. SWIFT-LINQ در حقیقت یک شبکه مش دارای اتصال عرضی (crosslink) می‌باشد که برای ماهواره‌های کوچک طراحی شده است. این شبکه اکنون با رادیوهای نرم‌افزارمحوری موسوم به SWIFT-SLX در دسترس است که نخستین سامانه شبکه مش دارای ارتباط عرضی برای ماهواره‌های کوچک در جهان محسوب می‌شود.

با ادغام SWIFT-SLX به‌همراه SWIFT-LINQ در باس، ماهواره‌ها در یک شبکه واحد به یکدیگر متصل می‌شوند. درواقع هر ماهواره در شبکه به یک گره یا نود تبدیل می‌شود که قادر به ارسال ترافیک داده‌ها در زمان حضور ماهواره در محدوده دسترسی خواهد بود. در این حالت ماهواره‌های‌ مجهز به SWIFT-LINQ به کاربران امکان درسترسی به خدماتی مانند TT&C (تله متری ، ردیابی و کنترل) و داده‌های حسگرها را فراهم می‌آورد. به‌علاوه، سامانه یادشده از پروتکل‌های استاندارد TCP/IP برای انتقال داده پشتیبانی می‌کند و برای گروه ماهواره‌ها قابلیت‌هایی را ایجاد می‌کند که معمولاً ماهواره‌های بزرگ‌تر و گران‌تر از آن‌ها برخوردارند.


بنابر اعلام شرکت تدرس، برنامه SWIFT-LINQ بر روی سه رادیوی SWIFT S-band نصب خواهد شد؛ رادیوهایی که طی سال جاری میلادی به‌همراه گروهی متشکل از سه ماهواره کوچک به فضا فرستاده می‌شوند. این ماهواره‌ها در یک شبکه مش با سرعت انتقال داده ۴۸ کیلوبیت بر ثانیه به‌هم متصل خواهند شد. این شرکت در حال حاضر در تلاش است تا نسل آینده سامانه‌های SWIFT-LINQ بتوانند در سرعت‌های بالاتر به صدها ماهواره، پهپاد‌ و سامانه‌های زمینی متصل شوند.

منبع geekwire
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14984
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها