حفره‌ای در یک کوه مریخی؛ مکانی مناسب برای استقرار فضانوردان آینده

ناسا تصویری از یک حفره مرموز در مریخ را منتشر کرده که در یکی از بزرگ‌ترین آتشفشان‌های این سیاره قرار دارد. این حفره نمونه‌ای از یک دالان گدازه (Lava tube) است که می‌تواند به عنوان مکانی برای استفاده از پایگاه‌های استقرار انسان در مریخ استفاده شود. دالان گدازه به مجراهای طبیعی اطلاق می‌شود که گدازه‌های آتشفشانی از خود بر جای می‌گذارند. حفره‌ یادشده در کوهی آتشفشانی به نام طاووس (Pavonis Mons) واقع در منطقه تارسیس (Tharsis) در سیاره سرخ است که با ارتفاع ۸.۷ مایل حتی از قله اورست نیز بلندتر می‌باشد. دهانه این آتشفشان هم ۳۵ متر وسعت دارد.

بنابه‌گفته آژانس فضایی آمریکا چنین حفره‌هایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند؛ زیرا غارهای داخلی آن‌ها از سطح خشن مریخ در امان بوده و موجب می‌شوند شرایط حیات مریخی در آن‌ها همچنان باقی بماند. بنابراین این گودال‌ها مکان‌های مناسبی برای استقرار فضاپیماها، ربات‌ها و حتی کاشفان انسانی سیاره‌ها در آینده به‌شمار می‌روند. محققان معتقدند از آنجایی که چنین دالان‌های گدازه‌ای، بزرگ‌ترین فضاهای زیرسطحی در مریخ هستند، می‌توانند از انسان‌ها در برابر انواع خطرات موجود در مریخ از جمله اشعه‌های کیهانی محافظت نمایند.