کاوشگر مارس ۲۰۲۰ یک گام دیگر به پرتاب نزدیک شد

مطابق اعلام آزمایشگاه پیش‌رانش جت (JPL) ناسا کاوشگر مارس ۲۰۲۰ (Mars 2020) به‌منظور گذراندن آخرین مراحل آماده‌سازی‌ به ایالت فلوریدا منتقل شده و احتمالاً پس از آن برای پرتاب به‌سوی سیاره سرخ آماده خواهد بود. طی این انتقال که توسط دو فروند هواپیمای باری سی-۱۷ گلوبمستر (C-17 Globemaster) صورت گرفت، «مرحله کروز» (cruise stage)، «مرحله فرود» (descent stage) و همچنین «بالگرد مارس» (Mars Helicopter) نیز از آزمایشگاه مذکور به مرکز فضایی کندی (Kennedy Space Center) این سازمان جابه‌جا شدند. به‌گفته جان مک نامی (John McNamee)، مدیر پروژه مارس ۲۰۲۰، به‌زودی شاهد صحنه پرتاب این کاوشگر به سمت مریخ خواهیم بود.

این کاوشگر دارای شش چرخ می‌باشد که هر کدام از این چرخ‌ها ۲۰.۷ اینچ (۵۲.۵ سانتی‌متر) قطر دارند و نسخه پیشرفته‌تر چرخ‌های مریخ‌نورد کنجکاوری (Curiosity) به شمار می‌‌آیند. چرخ‌های جلو و عقب مارس ۲۰۲۰ دارای موتورهای مستقل هستند و از قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه‌ای برخوردارند. کاوشگر یادشده قرار است در ژوئیه سال جاری میلادی توسط فضاپیمای اطلس ۵ (Atlas V) ناسا به مریخ ارسال شود و در فوریه سال ۲۰۲۱ بر سطح سیاره سرخ فرود آید؛ مأموریتی که به‌منظور اجرای یک بررسی اخترزیست‌شناسانه در رابطه با پیشینه باستانی مریخ و همچنین بررسی فرایندهای زمین‌شناختی سطح این سیاره در طول تاریخ خود انجام می‌گیرد. مارس ۲۰۲۰ قرار است در این مأموریت به ارزیابی زیست‌پذیری سیاره‌ای و امکان وجود حیات بر روی مریخ در گذشته و توان بالقوه این سیاره در این رابطه بپردازد.