ناسا تصویر پانورامای حیرت‌انگیزی از سطح مریخ منتشر کرد

0 928

ناسا تصویر پانورامای شگفت‌انگیزی از مریخ منتشر کرد که نشان‌دهنده آخرین موقعیت استقرار مریخ‌نورد فرصت (Opportunity) است. این کاوشگر قبل از اینکه برای همیشه از کار بیفتد، طی ۲۹ روز فعالیت، تصاویری از مریخ منتشر کرد که اکنون آژانس فضایی آمریکا آن‌ها را در قالب یک تصویر پانوراما منتشر کرده است. 

 سال گذشته میلادی مریخ‌نورد فرصت پس از ۱۵ سال کاوش سیاره سرخ، برای همیشه به خواب رفت. فعالیت این کاوشگر از ژوئن۲۰۱۸ به دلیل طوفان‌های گردوغبار و نرسیدن آفتاب به پنل‌های خورشیدی آن پایان یافت. 

تصویر پانورامای فوق از ۳۵۴ عکس مجزا که توسط کاوشگر مذکور به‌ ثبت رسیده، تهیه شده است. در سمت راست تصویر می‌توانید دهانه اِندِوِر (Endeavour) را در سطح مریخ مشاهده نمایید. سمت چپ نیز مریخ‌نورد فرصت، مسیرهایی را طی کرده که دانشمندان قصد بررسی ویژگی‌های ‌آن قسمت‌ها را داشتند.

جان کالاس (John Callas) مدیر پروژه این مریخ‌نورد از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) دراین‌باره می‌گوید: «این تصویر پانوراما مظهر آن چیزی است که موجب شده کاوشگر فرصت برای ما مأموریت اکتشافی بزرگ و قابل‌توجهی محسوب شود.»

شایان ذکر است آژانس فضایی آمریکا پس از ۸ماه تلاش و ارسال بیش از هزار فرمان به مریخ‌نورد فرصت جهت برقراری ارتباط با آن، در نهایت در ۱۳‌فوریه‌۲۰۱۹ مأموریت این کاوشگر را تمام شده اعلام کرد.

منبع dailymail
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14561
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها