ماه‌نورد چینی رکورد حضور روی سطح ماه را شکست

0 609

مطابق اعلام سازمان ملی فضایی چین (CNSA) ماه‌نورد یوتو-۲ (Yutu-2) این کشور با بیش از ۳۴۰ روز فعالیت، تاکنون بیشتر از هر ماه‌نورد دیگری به کاوش ماه پرداخته و موفق به شکستن رکورد حضور در فضا به عنوان یک کاوشگر ماه شده است؛ حد نصابی که به مدت حدود نیم قرن به ماه‌نورد شماره یک اتحاد جماهیر شوروی سابق به عنوان نخستین ماه‌نورد بدون‌سرنشین جهان تعلق داشت.

براساس تازه‌ترین اخباری که توسط سازمان ملی فضایی چین منتشر شده یوتو -۲ تاکنون مسافت ۳۴۵ متر در حاشیه ماه حرکت کرده تا اکتشافات علمی جدیدی را انجام دهد. این ماه‌نورد نیمه پنهان ماه را اکتشاف می‌کند و قرار است به اطلاعاتی دست پیدا کند که تاکنون هیچ کشوری نتوانسته آن‌ها را از ماه استخراج نماید.

مرکز پروژه ماهنوردی و فضاپیماییِ سازمان ملی فضایی چین پیش‌تر اعلام کرده بود ماه‌نورد یوتو-۲ برای ۱۰ ماه فعالیت طراحی شده است. این ماه‌نورد در تاریخ ۳ژانویه۲۰۱۹، توسط فرودگر چانگ‌ای-۴ (Chang’e-4) به سطح ماه منتقل شد. چانگ‌ای-۴ یک مأموریت اکتشاف ماه چینی است که موفق به انجام نخستین فرود آرام در سمت پنهان ماه (در نواحی قطب جنوب کره ماه) گردید. این مأموریت در ادامه مأموریت چانگ‌ای-۳ (Chang’e-3) انجام شد.

چانگ‌ای-۴ که در هنگام فرود روی دهانه وان کارمن (Von Karmán) ماه نشست، در ابتدا به عنوان پشتیبانی برای چانگ‌ای-۳ ساخته شد و پس از به موفقیت رسیدن مأموریت چانگ‌ای-۳ در سال ۲۰۱۳، چانگ‌ای-۴ برای برآورده ساختن هدف‌های علمی بعدی تنظیم و پیکربندی شد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14486
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها