مرحله دوم طرحی مفهومی برای سنجش از دور رادیویی وسیع با آنتن‌های کم‌تعداد و کوچک

0 579

ناسا (NASA) از مرحله دوم مطالعات طرحی مفهومی حمایت مالی کرده است؛ طرحی که قرار است با آنتن‌های کم‌تعداد و کوچک، پوشش‌دهی وسیعی را برای تصویربرداری رادیویی فراهم آورد. این طرح مفهومی انقلابی آر-ام‌ایکس‌ای‌اس (R-MXAS سرواژه Rotary-Motion-Extended Array Synthesis) نام گرفته و آن را شرکت لایدوس (Leidos) فعال در زمینه نظامی، هوانوردی و فناوری اطلاعات به ناسا ارائه نموده است. هدف این طرح آن است که با استفاده از دو آنتن میله‌ای بلند که عمود بر هم می‌چرخند، تصویربرداری دو بعدی در سطح وسیعی انجام گیرد.

برای این منظور، تعدادی آنتن‌ نقطه‌ای روی یک میله حدود ۲۴۰ متری نصب می‌شوند و همچنین در انتهای میله دیگر یک یا چند آنتن نقطه‌ای دیگر قرار می‌گیرد؛ میله دوم می‌تواند با شعاع ۲۴۰ متر عمود بر میله نخست بچرخد. با چرخش میله دوم نسبت به میله اول، خط دیدهای متفاوتی بین هر کدام از آنتن‌های نقطه‌ای نصب‌شده روی قسمت چرخان و آنتن‌های نصب‌شده روی میله ثابت ایجاد می‌شود. با ترکیب این آنتن‌های تک‌بعدی، روزنه مصنوعی دوبعدی وسیعی ایجاد می‌شود که صدها متر اندازه دارد. با این روش، ناحیه‌ وسیعی با تعداد کمی آنتن نقطه‌ای قابل تصویربرداری است. این طرح می‌تواند برای تصویربرداری زمین در فرکانس رادیویی از مدار زمین‌ثابت برای کاربردهای هواشناسی به‌کار گرفته شود. همچنین این طرح می‌تواند برای نقشه‌برداری خروج مواد از تاج خورشیدی با قرار گرفتن فضاپیمایی مجهز به این نوع آنتن‌ها در مدار قطبی خورشید مورد استفاده قرار گیرد.


یافته‌های فاز نخست طرح یادشده نشان داده که این سامانه روزنه مصنوعی به‌خوبی برای تصویربرداری قابل استفاده است و در صورت ساخت موفق آن، می‌تواند برای بررسی‌ رطوبت خاک و املاح اقیانوسی در باند ال (L-band) از مدار زمین ثابت به‌کار رود. برای این گونه کاربردها تعداد آنتن‌های به‌کاررفته با استفاده از این فناوری پنج برابر کم‌تر از پیشرفته‌ترین فناوری‌های فعلی است. قدرت تفکیک مکانی این سامانه تصویربرداری رادیویی از مدار زمین ثابت تقریبا ۳۵ کیلومتر در پیکسل است.


قرار است در فاز دوم این طرح با انجام تحلیل‌، مدل‌سازی و شبیه‌سازی‌هایی به برخی پرسش‌های بنیادی درباره امکان عملی انجام آن پاسخ داده شود. در فاز دوم بر دو مسئله تمرکز می‌شود: روش پردازش سیگنال و معماری آنتن. ارائه روش جدید و اختصاصی پردازش سیگنال‌هایی که برای چنین آنتنی مناسب باشد قسمت مرکزی این طرح مفهومی است و در فاز دوم جنبه‌های مختلف این روش‌های پردازش بررسی و بهبود داده خواهد شد. همچنین قرار است تحلیل مهندسی جامعی درباره معماری این آنتن تصویربرداری انجام گیرد.


فاز دوم این طرح مفهومی در برنامه مفاهیم نوآورانه پیشرفته ناسا (NASA Innovative Advanced Concepts به‌اختصار NIAC) در سال ۲۰۱۹ انتخاب شده است. برنامه مفاهیم نوآورانه پیشرفته ناسا ایده‌هایی را که با ارائه مفاهیم کاملاً جدید، دیدگاه‌های نوینی برای مأموریت‌های آینده ناسا فراهم می‌آورند، پرورش می‌دهد.

 هر سال چندین طرح ارائه‌شده به این برنامه برگزیده می‌شوند و حمایت‌هایی به آن‌ها تعلق می‌گیرد. حمایت مالی برای فاز نخست طرح‌ها ۱۲۵ هزار دلار و مدت اجرای آن‌ها ۹ ماه است. طرح‌ها پس از پایان فاز نخست می‌توانند برای دریافت حمایت در فاز دوم نیز درخواست کنند که ناسا آن را بررسی خواهد کرد. در صورت انتخاب برای فاز دوم، حمایتی به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار به طرح تعلق می‌گیرد. گفتنی است مدت اجرای فاز دوم طرح‌ها دو سال است.

منبع nasa
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14256
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها