بالون استراتوسفری رکورد پرواز خود را جابجا کرد

0 260

بالون استراتوسفری شرکت ورلدو ویو (World View) با انجام یک پرواز آمایشی ۳۲ روزه، یک گام دیگر به فاز تجاری خود نزدیک شد. استراتولایت (Stratollite) که نام آن ترکیبی از استراتوسفر و ستلایت (ماهواره) می‌باشد، در پرواز اخیر تقریبا دو برابر پرواز قبلی خود در هوا بود.

استراتولایت مجهز به حسگرها، دوربین‌ها و انواع دیگر ابزارها می‌باشد. این وسیله می‌تواند در برخی کاربردهای مخابراتی و سنجش از دوری شامل تحقیقات آب و هوایی و نظارت بر حوادث استفاده شود. به‌عنوان‌مثال این وسیله می‌تواند با حمل حسگرها اخطار زودهنگامی از تشکیل گردباد در یک منطقه صادر کند.  استراتولایت با استفاده از داده‌های وزش باد از سرویس‌های هواشناسی ملی و همچنین با استفاده از فناوری پالس لیزری می‌تواند الگوی حرکت بادها در ارتفاعات را دریابد و سپس بر این اساس ارتفاعش را تغییر دهد. با این ترفند، استراتولایت می‌تواند با بادها در استراتوسفر حرکت کند تا منطقه‌ای مشخص را پوشش دهد. تصاویر استراتولایت در ارتفاع ۶۵ تا ۷۵ هزار پایی، با استفاده از یک حسگر تصویربرداری معمولی و با دقت ۵۰سانتیمتر تهیه شده‌اند و طبق اعلام ورلد ویو قرار است این دقت در آینده نزدیک به ۱۰تا ۱۵سانتیمتر هم برسد. مسلما دلیل اینکه این شرکت می‌تواند با دوربین‌های معمولی، تصاویری با دقت قابل رقابت با بهترین ماهواره‌های سنجشی تجاری ارائه کند، نزدیکتر بودن بالون‌های استراتوسفری به زمین، نسبت به ماهواره‌ها می‌باشد.

در پرواز اخیر این بالون استراتوسفری، استراتولایت فاصله‌ای ۱۱۲۰۰ کیلومتری را بر فراز ۱۰ ایالت آمریکا طی نموده و آزمایش‌های حفظ موقعیت را نیز با موفقیت طی کرد. این بالون برای ۴ روز متوالی در اتفاع ۲۰ کیلومتری از یک هدف، و برای ۲.۵ روز در ارتفاع ۴۰ کیلومتری از یک هدف دیگر ثابت باقی ماند. پرواز آزمایشی بعدی استراتولایت در آینده نزدیک رخ خواهد داد.

منبع Space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14077
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها